Oroszország első sorozatban készülő gázturbinás mozdonya, a GT1h-002 júliusban már többször továbbított kísérleti jelleggel a Szurgut–Limbej–Korotcsajevo vonalon hosszú és nehéz tehervonatokat. A mozdonyt, ami a 001-es sorozatú gép feljavított megfelelője, immár felvette állományába a szverdlovszki vontatási főnökség, ennek keretében rendszeresen jár nehéz tehervonatokkal Jegorsino és Szerov-Szortirovocsnij között, Alapajevszken át. Ez a vonal a tervek szerint a gázturbinás mozdonyok kizárólagos terepe lenne.

A kísérleti menetek az Orosz Vasutak, a Szinara befektetési csoport, a Gazprom és a Transzmasholding közötti, a földgáz, mint járműüzemanyag hatékonyabb felhasználását célzó megállapodás keretében jöhettek létre. Már az első kísérleti menet is reménykeltő volt Szurgut és Korotcsajevo között, hiszen a gép tankolás nélkül tette meg a 636 kilométeres utat, hétezer tonnás tehervonatával. A második útra néhány nappal ezelőtt került sor, a vonattömeg kilencezer tonna, a Limbej és Szurgut közötti távolság 532 kilométer volt, ezúttal is sikerült elkerülni az útközbeni üzemanyag-felvételt.

Az új szériamozdony hosszú és nehéz teher elé fogva (forrás: twitter.com)

A próbamenetek beigazolták azt a feltételezést, hogy lehetséges nehéz tehervonatok nagytávolságú, köztes üzemanyag-felvétel nélküli továbbítása. Az üzemanyag az utak megtételére kis felesleggel elegendő volt, ami a korábbi elméleti számítások helyességét bizonyította arra vonatkozóan, hogy milyen optimális távolságokban érdemes a speciális folyékonygáz-töltőállomásokat elhelyezni. Ezek a létesítmények Vojnovkában, Tobolszkban és Szurgutban épültek fel, az eddigi egyetlen, Jekatyerinburghoz közeli töltőállomással együtt immár négy helyen tölthető folyékony gáz a gázturbinás mozdonyokba.

A kétlépcsős tesztprogramban a vontatójárművek bevetési területe bővülne. 2020 és 2025 között az összességében 1097 kilométer hosszú Jegorsino–Szerov-Szortirovocsnij–Vojnovka–Tobolszk–Szurgut-vonalon, majd – annak elkészülte után – a sarkköri vasútvonalon is járnának a 100 kilométer per órás tempóra képes, és Euro-5-ös követelménynek megfelelő gázturbinás mozdonyok. A tekintélyes méretű jármű két részből áll, a gépészet az egyik, az üzemanyagtartály a másik mozdonyfélen helyezkedik el, tengelyképlete Do’Do’+Do’Do’, teljesítménye 8,3 MW.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!