A beruházásról szóló megállapodást vasárnap írták alá az érintett kelet-afrikai országok vezetői és Li Ko-csiang (Li Keqiang) miniszterelnök. Kenya elnöke, Uhuru Kenyatta már tavalyi pekingi látogatásán aláírta a szerződést. Az új standard nyomtávú vasúti pálya a Kenyát Ugandával összekötő keskeny nyomtávú vasútvonalat váltja fel és eljut Ruandába és Dél-Szudánba is.

A vasútvonal lényegesen lecsökkenti a szállítási költségeket a szomszédos kelet-afrikai országok között, amelyek kereskedelmi forgalmukban a közúti szállításra, illetve a leromlott állagú, a tizenkilencedik században épült keskenynyomtávú vasúti összeköttetésre kellett, hogy hagyatkozzanak. Uhuru Kenyatta elnök ígérete szerint az új vasúti összeköttetés az áruszállítás költségét tonnakilométerenként nyolc dollárcentre csökkenti a jelenlegi húszról.

A beruházás első szakaszának a kivitelezője a China Communications Construction Company leányvállalata, a China Road and Bridge Corporation lesz. A projekt bírálói szerint a megbízást a kínai vállalat nem nyílt tenderen nyerte el. Kenyai illetékesek azonban közölték, hogy a kínai projektfinanszírozás megszerzésének ez volt a feltétele. Becslések szerint a Mombasától Kenya nyugati, ugandai határáig húzódó első szakasz kivitelezési költsége a finanszírozási költséggel együtt 447,5 milliárd kenyai shilling (5 milliárd dollár, 1110 milliárd forint) lesz. Kína infrastrukturális beruházásokkal már számos barátra tett szert Afrikában.

A bírálók szerint azonban ezt csak az ásványkincsekért teszi, a projekteken kizárólag kínai munkásokat foglalkoztat és egyáltalán nem érdekelt a technológiai know-how átadásában. A kínai miniszterelnök azonban a vasárnapi aláírást követő sajtókonferencián közölte, hogy a beruházáson helyi munkásokat foglalkoztatnak majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!