Macron francia elnök pekingi látogatásának árnyékában az Airbus főnöke, Fabrice Bregier is fontos tárgyalásokat folytatott kínai állami partnerével, miközben az is kiderült, az európai gyártó kínai vezérkarát alaposan felfrissítették. Ugyanakkor a legfontosabb konkrét megállapodásról még nincs biztos hír.

Amit tudni lehet: a tárgyalások után Macron 184 keskenytörzsű kínai megvásárlásáról beszélt, de lehetséges, hogy a korábban már bejelentett szándéknyilatkozatokból lesznek-lettek most szerződések, például a China Aircraft Leasing Group Holdings 75 gépéről, az érvényes végleges megállapodás még biztos nincs meg, mert az elnöki szöveg a hamarosan végrehajtható finalizálásról szól: talán a január 15-ére tervezett évzáró-évnyitó Airbus-eseményig.

Megállapodtak ugyanakkor a felek arról, hogy a Tiencsinben működő, keskenytörzsű Airbusokat összeszerelő üzem havi termelését a jelenlegi négy gépről 2020-ra havi hatra emelik. A gyártósor 2008 óta tavaly év végéig összesen egész pontosan 354 példányt készített az A320-as gépcsaládból, tavaly óta már a neo-változatokat is készítik.

Tiencsin, a 320-as család összeszerelő sora (fotók: Airbus)

Bregier azonban az együttműködés új szintjéről beszélt Pekingben, és ez az, ami igazán felkeltette az érdeklődést: a hírek szerint ugyanis ez azt a tervet takarja, hogy az A380-as óriásgép egyes részegységének Kínába kihelyezett gyártása fejében az Airbus, sok év után először, új megrendeléseket szerezhet a kétszintes óriásgépre, ráadásul arról a hatalmas piacról, amely a legkomolyabb perspektívákkal kecsegteti amúgy is a repülőgépipart.

A hivatalos Airbus-közleményben erről ugyan nincs még szó, de a szélestörzsűekkel (A330, 350, 380) kapcsolatos kooperációra szerepel jelzés a politikai vezetők tárgyalásairól szóló nyilatkozatban. Ezt a gépkategóriát jelenleg egy konkrét együttműködési forma képviseli, ugyancsak Tiencsinben adták át tavaly azt a központot, amely az A330-asok végső kialakítását (kabinelrendezés, festés, egyebek) és átadását végzi a kínai és régióbeli vevők számára. Egyébként ebből az alkalomból hangzott el az Airbus kínai igazgatója, az egyébként most leváltott Eric Chen szájából az a prognózis, hogy a következő öt-hat évben hatvan–száz A380-as kerül kínai vevőkhöz.

Most még a China Southern az egyetlen kínai 380-as üzemeltető

Mint ismert, a világ legnagyobb utasszállítójának évek óta nem akadt új vásárlója, a legfőbb üzemeltető Emirates a várakozásokkal ellentétben az őszi dubai szalonon mégsem írt alá megállapodást további harminchat példányra. A gyártótól kiszivárgó hírek szerint elkezdődött a felkészülés az A380-as összeszerelő rendszer leállítására is. Ami persze mindenképp egy későbbi fejlemény, akár lesz új üzlet, akár nem, hiszen a leszerződött, de még el nem készült példányok száma száz körüli, bár vannak ezek között lemondott rendelések is.

A kínaiak feltehetően annak reményében mennének bele egy ilyen megállapodásra, hangoztatják szakértők, hogy a „bedolgozást” valamilyen áttétellel a kínai megrendelők számára némi árengedménnyel honorálná az Airbus, lévén, hogy az új A380-asok eladásának a 400 millió dollár feletti darabonkénti ár az egyik akadálya.

Az A330-as központ tavalyi átadása: mit készítenének Tiencsinben a 380-asból?

Ha viszont sikerülne az üzletet nyélbe ütni, az egyfelől azt jelentené, hogy az Airbus végre valamiféle utólagos igazolását láthatja az egész programnak, lévén roppant feltűnő, hogy eddig mindössze egy kínai társaság, a China Southern vett öt 380-ast, miközben a koncepciónak, miszerint a nagy légiközlekedési központok között egy géppel egyszerre rengeteg utas mozgatható gazdaságosan, épp Kína lehetett volna eddig is a mintapéldája.

Ha új gépeket rendelnek Kínában, az a következő évtizedek legerősebben bővülő piacára jelent igazi betörést a típus számára, egyben garantálná az Emirates-kapcsolat túlélését is, merthogy az Öböl-menti társaság csak akkor hajlandó további 380-asok vásárlására, ha garantált a gyártósor működése a következő tíz évre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!