Kínai légitársaságok: csúszás a veszteség felé?!

iho/repülés   ·   2012.11.24. 19:00
China_Eastern_cim

A kínai légitársaságok összesítve mintegy negyven százalékkal kevesebb profitot könyveltek el októberben, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ami egyébként azért így is elég komoly összeg, 2,33 milliárd jüan, szemben a tavaly októberi 3,82 milliárddal.

A visszaesést többféle tényezővel magyarázzák: a magas üzemanyagár, de a csökkenő piaci kereslet is közrejátszik, utóbbi viszont erősen összefügg a politikai változásokkal. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, Kína és Japán között súlyos, bár egyelőre nem fegyveres konfliktus pattant ki egy-két apró sziget hovatartozásáról, és ennek hatására mindkét ország légitársaságai sorra mondták le illetve ritkították a járataikat a japán és kínai nagyvárosok között. Ezek a lemondások egyrészt gesztusként voltak értékelhetők, másrészt viszont a feszültség miatt valóban mélypontra zuhantak a kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok, tehát az igény is csökkent a repülésekre.

Az ATW online ugyanakkor arra emlékeztet, hogy az év más időszakaiban is csökkenő profitról számoltak be a kínaiak, vagyis a nettó csökkenést nem lehet csakcsupán a politika nyakába varrni.

A társaságok összesített üzemi eredménye három százalékkal nőtt, de ehhez nem hozták nyilvánosságra a költségoldal részleteit. A szállított utasok száma 6,8 százalékkal emelkedett, ezen belül 7,4 százalékkal erősödött a belföldi forgalom, ez utasszámban 26,38 milliót jelent, míg a nemzetközi forgalom mindössze 1,92 millió volt, és ez 0,1 százalékos csökkenés a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A gépkihasználtság valamivel ugyancsak alacsonyabb volt, 80,7 százalék. Ami pedig a gazdaság változásait a legérzékenyebben jelzi: a légi teherszállítás volumene három százalékkal esett vissza, 456 ezer tonnára.

Az ATW iparági elemzők véleményét idézi, miszerint a kínai légitársaságok feltehetően a negyedik negyedévben is csökkenő profitot jelentenek, sőt, a számok átcsúszhatnak nettó veszteségbe. A legnagyobb társaságok miközben a kisebb nyereségről panaszkodtak, erősen hivatkoztak arra is, hogy a jüan értékcsökkenése miatt árfolyamveszteség érte őket.

Más elemzők arra is figyelmeztetnek, hogy a kínai légitársaságok valóban elképesztő ütemben állítanak forgalomba új gépeket, és a flottabővítés költségei olykor elég keményen nyomják el a mérleget a negatív oldal felé.

Kapcsolódó hírek