Egyszerű, könnyű, jóindulatú gép: az első igazi hazai iskolatípus

A jeles magyar konstruktőr emlékére, Pásztor Gábor és felesége, Ágnes szervezőmunkája eredményeként, Esztergomban hatodik alkalommal gyűltek össze a Rubik repülőmodell-építők.

Nem volt véletlen a helyszínválasztás. A rendezvénynek az egykori Aero Ever telephelyén működő Grante Kft. adott helyet – nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. október elsején emelkedett először a levegőbe Rubik Ernő iskola-vitorlázó repülőgépe, a Vöcsök.

Jövőre kész lesz, jövőre ő lesz az ünnepelt: a Lepke

A megszületését a szükség diktálta. Ekkor még csupán nyolc évre tekinthetett vissza a szervezett magyar vitorlázórepülés. A kiképzés java a német Zögling és a Hol's der Teufel gépeken történt. Az utóbbinak a tervezője azt tartotta szem előtt, hogy a gép lassan forduljon, mert ha a növendék hibázik, akkor van ideje kijavítani. Ez azonban visszájára sült el, a népszerű nevükön Holcikkal számtalan baleset történt, és ekkorra már minden országban letiltották. Más nem lévén Magyarországon mégis ezzel folyt a kiképzés.

Rubik Ernő egyetemista korában a Magyar Országos Véderő Egylet Repülő Osztálya (MOVERO) ellenőreként járta az országot. A Magyar Országos Véderő Egylet sok tekintetben hasonlított az 1990 előtti Magyar Honvédelmi Szövetséghez, tizenegy sportágat támogatott, csak lényegesen több volt a hazafias tartalom. A fiatal gépészmérnök-hallgató segítette a vidéki repülő egyesületek megalakulását is.

Érdekes ritkaság, igen, egy ős movit: a Motor Pilis

Mivel pénzből volt a legkevesebb, sok helyen repülőgép-építésbe kezdtek az elérhető német tervrajzok alapján. Rubik megállapította, hogy a német repülőgépek szerkezete fölöslegesen bonyolult, nehezen javíthatók és drágák. E tapasztalatok alapján úgy ítélte meg, hogy egy univerzális alapfokú, és egy teljesítmény-repülővel lefedhető az a hiány, ami egyre inkább gátja volt a vitorlázó repülés nagyobb mértékű elterjedésének.

A R-03 jelzésű teljesítmény-repülő a Szittya nevet kapta, az iskolarepülő lett az R-05 Vöcsök. A két repülőgép megépítéséhez Esztergomban, egy bérelt műhelyben Mitter Lajos műbútorasztalossal kezdtek hozzá. Mitter az Esztergomi Sportrepülő Egyesület egyik kulcsemberének számított, itt ismerte meg Rubikot, akivel barátok lettek. Már túl volt több repülőgép építésen, és javítási gyakorlatot is szerzett.

Egy motoros Rubik-gép a Goldtimer gondozásában: a Kánya

Elsőként a Szittya készült el, amelynek berepülése 1937. szeptember folyamán sikeresen megtörtént. Időközben Rubik Ernőt katonai szolgálatra hívták be a Károly Király laktanyába, ezért a Vöcsök befejezése Mitter Lajosra várt. A kész repülővel 1937. október 1. és 5. között Esztergomban öt próbarepülést végeztek. Ezek eredménye biztató volt. A szétszedett repülőt Budapestre szállították, ahol október 31-én megtörtént a hatósági berepülése. A prototípusnak szánt repülőgép azonnal vevőre is talált. A berepülést végző Rotter Lajos igen jó véleményt írt a Vöcsökről. Hamarosan tucatszám érkeztek a repülő-egyesületektől a megrendelések, mindannyian ezt a típust  szerették volna.

De mi is volt a Vöcsök sikerének a titka? Rubik pályája során mindvégig azt tartotta szem előtt, hogy olcsón, jó minőséget kell előállítani. Az iskolarepülőgép-tervezési koncepciója az volt, hogy a gép könnyű legyen, hogy egy kétkerekű kis kocsin két ember könnyedén feltolja a lejtőre. Jól forduljon, de ne legyen dugóhúzó hajlama, emellett alkalmas legyen termikrepülésre. Ötletes kioldó szerkezetével indítható volt gumikötéllel és csörlőzéssel is, ami lehetővé tette, hogy az alföldi egyesületek is alkalmazzák.

Megnyitó a nyitott hangárajtónál: balról Pásztor László, beszél Török Gábor

Az egyre szaporodó megrendelések teljesítése felvetette az iparszerű gyártás lehetőségét. Megvették az üresen álló Rohnberg-féle kelmefestő gyárat, és Mitter Lajossal – mint többségi tulajdonosok – megalapították az AERO-EVER céget, amelynek engedélyét 1938. május 18-án állították ki. Az első Vöcsököt prototípusnak tekintették, és némileg változtattak rajta. A szériaverziót az R-7b jelzéssel sorolta be Rubik Ernő megtervezett repülőgépei közé. A Vöcsökről hamar kiderült, annál lényegesen többre képes, mint amire szánták, ezért fő darabjaira támaszkodva 1938-ban elkészült egy egyszerűbb, Zöglingre hasonlító sikló vitorlázó repülőgép is, az R-7a Tücsök.

Az évfordulós rendezvény fényét emelte, hogy a Goldtimer Alapítvány elhozta mindhárom Rubik repülőgépét, amelyek a megnyitó résztvevői mögé állítva szolgáltak háttérként. Elsőként Török László, a Magyar Modellező Szövetség Antik szakág vezetője köszöntötte a résztvevőket, majd felavatták az idén elkészült Tücsök modellt, amelyet a rendezvény szervezője, Pásztor Gábor épített.

Szárnyak fölött a szárnyak: a Li-2-es tisztelgése

Ezt követően a modelleké volt a kifutópálya. Ezzel párhuzamosan e sorok írója a hangár sarkában kialakított Rubik-teremben előadást tartott az esztergomi repülőgépgyártásról, és Rubik Ernő munkásságáról, kiemelten az ünnepelt Vöcsökről. Borján József korabeli fényképeket, és filmhíradó részleteket vetített a gépről, és meg lehetett tekinteni a Vöcsökről készült háromdimenziós fényképeit.

A továbbiakban a Rubik-féle repülők utasrepültetést végeztek, végül ezek emlékrepülésére került sor. Kellemes meglepetés volt, hogy a Goldtimer Alapítvány „zászlóshajójának” számító Li-2-es többször is áthúzott a repülőtér felett. Szintén őket dicséri, hogy egy lelkes kis csapat munkájával a nyolcvanadik évfordulóra, mintegy hatszáz óra ráfordítással felújították, és ismét repülőképessé tették Rubik Ernő Vöcsök típusú gépét.

Az ünnepelt Vöcsök és a Rubik-apróságok alkotóikkal

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!