KISS-ek Luxemburgban is

iho   ·   2013.07.28. 14:30
400px_cfl_kiss

Luxemburg vasútja, a CFL (Société Nationale Chemins de Fer Luxembourgeois) még 2010-ben rendelt meg nyolc villamos szerelvényt a Stadlertől. A 64 millió euró értékű szerződés opcióként tartalmazza további harmincegy KISS lehívási lehetőségét.

A CFL-nél a 2300-as pályaszámcsoportba sorolt, háromrészes KISS-ek a miniállam és Németország között vesznek majd részt regionális forgalomban. Az emeletes vonatok az összesen félmillió lakosú nagyhercegség fővárosát, Luxembourgot és németországi Koblenzet köthetik össze Trieren keresztül, miután a két ország közlekedésbiztonsági hatósága engedélyt adott a vonatok nemzetközi közlekedésére.

A gyártó hivatalos tájákoztatója szerint 79,8 méter hosszú, százhatvan kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességű KISS-ek 255 másodosztályú és 29 első osztályú ülőhelyet biztosítanak az utasok számára. A többcélú tér három helyet kínál a kerekesszékkel élők számára, de a kerékpározás szerelmeseinek is rendelkezésére áll 24 biciklihely.

A CFL első emeletes Stadler-szerelvénye még egy tesztfutás közben<br>(forrás: scoopweb.com)

A kétszintes vonatok kétáramneműek, így üzemelhetnek a Luxemburgban használt 25 kilovolt 50 hertzes és a Németországban elterjedt 15 kilovolt 16,7 hertzes váltóáramú hálózatokon is. A luxemburgi KISS-ek megfelelő közlekedését a szerelvényekre telepített egységes európai vonatbefolyásolási rendszer, azaz az ETCS segíti.

A Stadler pankowi egységének igazgatója elmondta, a CFL emeletes szerelvényei is megerősítik azt, hogy a Stadler járműkínálatának folyamatos fejlesztései a megfelelő irányba haladnak. A CFL vonataival Svájc, Ausztria és Németország után Luxemburg is csatlakozott a kényelmes és modern KISS-eket használó országok táborához.

A CFL új, emeletes Stadler-vonatait 2014 decemberétől lehet igénybe venni – írja az International Railway Journal.

A legnagyobb európai miniállam 617 kilométer hosszú vasúthálózata normál nyomtávval épült ki. Ebből 574 kilométernyi sín felett van villamos felsővezeték; túlnyomó része (528 kilométer) 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramú rendszerrel, egy rövid, 48 kilométeres szakasz pedig 3 kilovoltos egyenárammal lett villamosítva. 140 kilométernyi pálya dupla vágányos. Személyszállítás szempontjából hét vonalat különítenek el, a KISS-ek a 30-as számún fognak közlekedni.

Kapcsolódó hírek