Kilencvenhét évnyi szoros kapcsolat és együttműködés utolsó pillanatait élhetik meg az érdeklődők, amikor október 28-án este sor kerül a holland légitársaság utolsó Fokkereinek utolsó járataira. (Vigyázat, korábbi közlések október 29-ét emlegettek.) A légitársaság a légcsavaros-gázturbinás Fokker 50-esek és a hosszú törzsű sugárhajtású Fokker 100-asok után ezen a napon búcsúztatja el utolsó Fokker 70-eseit is: és ehhez a búcsúhoz azért szegről-végről a magyar repülésnek is köze van, hiszen hasonló gépek dolgoztak valaha a Malév flottájában is 1995-től 2010-ig.

Ami a KLM 70-eseit illeti: hat gép (egyes adatbázisok szerint nyolc aktív és négy már kivont példány tartozik a Cityhopper-flottához) annak a bizonyos október végi napnak az estéjén hat különböző útvonalról érkezik vissza Amszterdamba – Düsseldorf, Norwich, Hannover, Brüsszel, Luxemburg és London felől. A társaság információi szerint jegyek a búcsújáratokra még korlátozott számban kaphatók.

(fotók: blog.klm.com)

Az utolsó leszállás helyi idő szerint este fél kilenckor várható, feltehetően ezt a repülést az az 1995-ben forgalomba állított példány, a PH-KZU lajstromjelű hajtja végre, ami a búcsú jegyében különleges festést kapott, a függőleges vezérsíkon magának Anthony Fokkernek a portréjával, a törzsön pedig ez a felirat szerepel a Cityhopper mellett: Thank You! Köszönjük!

Nem véletlen, hogy a legutolsó járat épp London felől érkezik majd, hiszen a KLM színeiben az első, Fokker-géppel végrehajtott kereskedelmi repülésnek is London volt az úti célja 1920 szeptemberében. Az utolsó Fokker 70-es utolsó érkezése zárja be a kört – hangzik a légitársaság közleménye, és tulajdonképp, bár a Fokkerek máshol, más színekben még találnak maguknak helyet és munkát, ez a leszállás jelzi a holland légiközlekedés és repülőgépgyártás egy nagy korszakának a lezárását is.

A járatok este hét és fél kilenc között érkeznek, a gépek landolás után nem a szokásos állóhelyekre, hanem ahhoz a H73-as hangárhoz gurulnak, amely korábban Schipholon, a reptér keleti részén a gyártó új gépeinek átadása helyszínéül szolgált. Az itt tartandó nagyszabású ünnepség részletei nem ismertek, az biztos, hogy a KLM méltóképp akar elköszönni a Fokkereitől.

A friss adatok szerint ma a világban F-70-es aktív még, a legtöbb, mint erről korábban is írtunk, Ausztráliában, az Alliance Airlines színeiben, ahol az egykori Malév-gépek, illetve az Austrian már korábban kivont hetvenesei és százasai is repülnek, de az osztrákoknál egy hetvenes és néhány százas még forgalomban maradt. Hogy a KLM utolsó gépei hová kerülnek, arról egyelőre nincs hivatalos információ, az biztos, hogy a rövid vonalakra, az Európán belüli járatokra a Cityhopper Embraereket repültet egyre nagyobb számban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!