Megszületett a kolumbiai Puerto Carreno repülőterénél tavaly december 20-án történt balesetről az előzetes hatósági jelentés, de furamód bizonyos dolgok hiányoznak a tisztánlátáshoz.

Mint arról portálunk is beszámolt, az Aerosucre légitársaság Boeing 727-200-as teherszállítója nem sokkal a felszállás után egy fordulóból lecsúszott és lezuhant, csakhogy amint azt a reptér kerítésénél készült amatőr videófelvételek is mutatják, a gép valójában már ott bajba került, gyakorlatilag nem tudott elemelkedni az egyébként nem túl hosszú, 1780 méteres pályán, túlrohant a betonon, áttört a reptér kerítésén, és csak utána nyert valamennyi magasságot.

Ami mostanra kiderült: a gép nemcsak a két és fél méteres kerítéssel ütközött, hanem egy a közelben lévő három méteres katonai őrtoronnyal, majd egy hét méter magas fát is érintett. A videók alapos elemzése során a kivizsgálók, a kolumbiai Grupo de Investigacion de Accidentes e Incidentes Aereos (GRIAA) emberei megállapították, hogy ezek miatt az ütközések miatt a jobb főfutó, a jobb futóakna-ajtó és az egyébként 30 fokra kibocsájtott fékszárny jobboldalt belül leszakadt a gépről, és feltehetően szintén ütközés vagy/és törmelékek beszívása miatt a farokrészen elhelyezett hajtóművek közül szintén a jobboldali kigyulladt.

A személyzet észlelte a teljesítmény csökkenését és a hidraulika-rendszer hibáját, és megpróbálta kiengedni az üzemanyagot, de erre már nem volt esély, a 727-es 790 láb, vagyis 240 méter magasan hatvan fokra jobbra bedőlt, majd sebességét vesztve négy mérföldre a pályától zuhant le, percekkel a nekifutás megkezdése után. A gépen lévők közül egy ember élte túl a balesetet, öten életüket vesztették.

A repüléshez kapcsolódó adatok ugyanakkor hiányosak és ellentmondásosak. Ott kezdődik a problémák sora, hogy a repülési terv szerint öten lettek volna a fedélzeten, valójában hatan voltak, négy holttestet találtak a roncsok között, két embert vittek kórházba, egyikük azonban meghalt szállítás közben.

A másik kérdés, hogy miért a 25-ös pályán szálltak fel, hátszélben, a 07-es irány helyett? A repülőtéren a felszálláskor nem volt irányító szolgálat, de a 727-es előtt röviddel két gép, köztük egy E-170-es utasszállító is a 10 fokról nyolc csomóval fújó szélnek megfelelő, 07-es pályát használta. Az előzetes jeloewntés szerint a 727-es személyzete nem is volt tisztában a széliránnyal.

Ami talán a legfurcsább: a hatóság képtelen volt megtalálni a szállítógép rakományával kapcsolatos adatokat, sem a repülőtéren, sem a légitársaság irodáiban, sem az összeroncsolódott pilótafülkében. Vagyis csak becslések vannak azügyben, hogy a 727-es valamivel kevesebb, mint kilenc tonnányi rakománnyal próbált elstartolni. De hogy ez a rakomány mi volt, a paletták hogyan helyezkedtek el, és hogy megtörtént-e a súlypontszámítás, arról nincs adat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!