(fotók: Goodyear, Gizmag)

Új Goodyear-léghajó készült el az ohiói Akronban, ez a típus váltja fel a már világszerte ismert, de már 45 éves eddigi Goodyear-léghajókat, azt a hármat, amit a gumicég mostanáig használt. Az új jármű nem csak nagyobb és gyorsabb, de valójában más technikát is képvisel: az eddigiekkel szemben ez a mostani félmerev, vagyis a héliumos zsákok körül és a speciális poliészter-burkolat alatt egy könnyű, de szilárd fémszerkezet gondoskodik az áramvonalas test formájának megtartásáról, ami nagyban javítja a gép repülési tulajdonságait. Igen tekintélyes partnerrel, a német Zeppelin-művekkel együttműködésben tervezték és építették.

Mint azt a gizmag.com összeállítása megjegyzi, a Goodyear már a második világháború előtt is fontos ballon- és léghajógyártóként szerepelt. 1911 óta készültek a gumigyárban léghajókhoz borítások, 1925-ben született meg az első saját Goodyear-léghajó, a cég ráadásul igen fontos katonai léghajókat is épített, mint a Macon és az Akron.

A léghajón történő repülés a légiközlekedés fontos területe volt, egészen 1937-ig, amikor az emberiség talán első, igazán mediatizált légi katasztrófája során a New York közelében lévő Lakehurst repülőterén elpusztult a németek hidrogénnel töltött óriása, a Hindenburg. A második világháború után a léghajózás úgy tűnt, végleg kiment a divatból, de leginkább a Goodyear járművei voltak azok,  amelyek méltóságteljes lassúsággal és impozáns megjelenésben úsztak Amerika egén, és életben tartották a léghajózás nimbuszát.

A cég jelenleg szolgálatban álló három léghajójának egyike, a Spirit of Goodyear Akronban, a Spirit of America Kaliforniában, a Spirit of Innovation pedig Floridában üzemel. A Goodyear léghajók sűrűn jelennek meg sporteseményeken, más rendezvényeken, mint reklámhordozók, a közvetítések kamera-platformjai, de az a gép, amit most építettek, technikájában egészen mást jelent, mint az eddigiek.

A jármű 75 méter hosszú, 15 méterrel hosszabb tehát, mint a korábbi Goodyear-szivarok. Az alacsony nyomású héliumgáz poliészter-borítás alatt emeli a szerkezetet. A borításon a szokásos sárga-kék festés látható, de az egész sokkal karcsúbb, csinosabb, mint az eddigiek, alatta pedig a korábbihoz képest kisebb légellenállású, áramvonalasabb a gondola, amelyben 12 utas a korábbinál nagyobb ablakokon át gyönyörködhet a látványban. De ami az igazi változás: új avionika és komputeres repülésvezérlés, fly-by-wire rendszer áll a pilóta rendelkezésére, aki egyrészt a vektorálható hajtóművekkel, másrészt a mozgatható kormányfelületekkel irányítja a léghajót.

Az új „szivar” megújult repülőtulajdonságai új lehetőségeket nyitnak meg a tévéközvetítésekben is, a szerkezet képes egy helyben lebegni egy adott helyszín fölött, és ami szintén fontos, az új konstrukció jóval csendesebben repül, mint elődje.

A Goodyear-léghajó csúcssebessége 117 kilométer óránként, ez jóval magasabb, mint az előzőek nyolcvan kilométeres óránkénti csúcssebessége, és ez lehetővé teszi, hogy a GZ-20-as hamarabb érjen a bemutatói helyszínére, mint elődje.

A farokfelületeket és a gondolát Németországban a Zeppelin művek készítette, tavaly márciusban kezdődött meg a léghajó összeszerelése. Kilencvenöt éves története során ez az első félmerev léghajó, amely ebben a hatalmas hangárban épült, adja hírül a Goodyear.

A próbarepülések végeztével nyáron már szolgálatba állhat és megjelenhet az égen ott, ahol sokan várják és látják, ugyanakkor egy fontos valami még hiányzik az átadásához: nincs még neve, a legmegfelelőbb elnevezésre a Goodyear pályázatot hirdetett, a fő nyertes egy egész napon át repülhet az egyik Goodyear-léghajóval, a további győztesek azonban nem léghajós repülést, hanem autógumi-kollekciót kapnak.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!