Számítógép által vezérelt robotpilótával rendelkező teherautó-irányítási rendszert fejlesztett ki egy japán kutatóintézet, amelynek köszönhetően a járművek képesek vezető nélkül konvojban közlekedni – jelentette az NHK japán televízió.

A héten elvégzett próbajárat során egy négy teherautóból álló konvoj három kilométeres utat tett meg négyméteres követési távolság és 80 kilométer/órás sebesség mellett, emberi beavatkozás nélkül.

Az úttartásról a teherautókra felszerelt kamerák és radarok gondoskodtak, ugyanakkor a számítógép által vezérelt járművek vezetőfülkéiben a biztonság kedvéért emberek ügyeltek a rendszer helyes működésére.

A fejlesztő New Energy and Industry Technology Development Organization kutatóintézet közlése szerint a rendszer alkalmazása csökkenti a járművek légellenállását és ezáltal azok üzemanyag-fogyasztását is. A próbaút során a teherautók az átlagosnál 15 százalékkal kevesebb benzint fogyasztottak.

A kutatóintézet a jövőben autópályákon tervezi használatba helyezni a rendszert, ugyanakkor azt is elismerte, hogy a robotpilóták által vezetett autókkal szembeni biztonsági és pszichológiai aggályok leküzdése komolyabb kihívásnak ígérkezik, mint a rendszer kifejlesztése.

Mint arról az iho.hu többször beszámolt, Európában két helyen is kísérleteznek hasonló automata konvojos megoldással: európai projektként fejlesztett ilyen rendszert a Volvo, és Angliában egy közúi kutatóintézet. Visszatérő kérdése a programoknak, hogy noha ez a közlekedési forma kétségkívül biztonságosabb és gazdaságosabb, legyőzhetők-e a járművezetők ellenérzései, illetve tisztázhatók-e egy ilyen konvoj esetében a felelősségi kérdések.