Sikeres tárgyalásokat folytatott az ICAO, az ENSZ polgári légügyi szervezete az észak-koreai hatóságokkal, amelyek eredményeként biztonságosabbá válik az a zóna, amit a légiközlekedési partnerek túlnyomó része eddig inkább elkerült. A légitársaságok eddig inkább hosszabb útvonalakat választottak, elkerülendő, hogy az utasszállítókat valamiféle váratlan és akár katasztrófával fenyegető veszélynek tegyék ki.

Az ICAO küldöttsége ugyanis ígéretet kapott a kommunista Korea részéről, hogy a továbbiakban a phenjani fegyveres erők nem fognak be nem jelentett rakétakísérleteket végezni a térségben. Ez egyébként természetesen nagyon jó hír a légiközlekedésen túl is, nem lesznek például váratlan légiriadók Japánban sem, amikor az észak-koreaiak netán átrepítenek egy nagy hatótávolságú ballisztikus rakétát a szigetország fölött.

A kerülendő körzet: helyzetkép a Flightradar24-ről

Az ICAO tárgyalói ugyan azokkal nem találkozhattak, akik ezeket a kísérleti indításokat elrendelték és végrehajtották, de az észak-koreai polgári légügyi hatóság (GACA) szerint kormányrendelet állította le a kilövéseket, és a polgári repülés szervei és a katonák között megfelelő kommunikációs rendszereket építettek ki a megbízható előrejelzések érdekében – vagyis ha a katonák netán mégis indítanának egy-egy ICBM-et, arról mostantól már a civil aviatika is előre értesülni fog.

További jelentős változás, hogy az eddig nagyon is elszigetelten működő észak-koreai polgári repülővilág igénybe veszi az ICAO repülésbiztonsági átvilágítását, sőt, a világszervezet részt vesz az ottani pilóták, légiforgalmi irányítók nyelvi képzésében is.

Rakétaindítás Északon: vagy nem lesz, vagy előre bejelentik

A nemzetközi légiközlekedés fehér foltjaként számon tartott Pyongyang FIR, amit a be nem jelentett rakétaindítások miatt is elkerültek a gépek, eléggé nagy ahhoz, hogy komoly többletköltségekre kényszerítse a légitársaságokat a hosszabb de biztonságos útvonalak  repülésével. Most viszont már arról is szó esett, hogy új légi útvonal nyílik éppenséggel a Pyongyang FIR és a déli Incheon FIR között. Ez éppenséggel az északiak javaslata volt, amit az ICAO közvetít a szöuliak felé.

Nyilván összefügg a fejleményekkel, hogy az ICAO a hónap végén épp Szöul-Incheonban tartja következő regionális légijogi értekezletét. A légitársaságok világszervezete, az IATA ugyancsak üdvözölte a fejleményeket, különösen a két Korea közötti közvetlen légikapcsolatok lehetőségét, illetve a biztonság és a légiközlekedés hatékonyságának javulását a térségben.

A mega-gyakorlaton nem repülnek B-52-esek

És még egy érdekes gesztus, ami összefügg a repüléssel: Phenjan kifogásai nyomán, és a várható amerikai-észak-koreai találkozó jegyében, ha nem is fújták le, de „leminősítették” a világ egyik legkeményebb és legnagyobb erőket felvonultató légi hadgyakorlatát, amit rendszeresen tartanak az amerikai és a dél-koreai erők részvételével. A változás lényege, hogy a gyakorlat során nem vetik be a két „legveszélyesebb” repülőeszközt: sem a B-52-eseket, sem a jelenleg Dél-Koreában állomásozó nyolc F-22-es, ötödik generációs harci gépet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!