Nemrég olvashattak nálunk Hegedűs László, Bagoly, patagóniai kalandjairól. Most egy másik magyar pilóta nyomába eredünk, aki éppen Ausztráliában gyűjtögeti a repült időt és a kilométereket. Kapuy Gábor, a magyar ifjúsági vitorlázórepülő válogatott keret tagja nagyon jól teljesít, és már a bűvös ezer kilométeres távhoz is sikerült közel kerülnie. Most arról kérdezzük, miért éppen Ausztrália, na meg arról is: hogyan telnek napjai a hazaitól jelentősen különböző, de a repülés szempontjából annál kedvezőbb környezetben.

(fotók: Narromine Gliding Club)

– Sokan láthatták az OLC-n, hogy most éppen Ausztráliában repülsz, néha egész hosszú számokat. Miért pont oda mentél, mikor mentél ki, és mikor leszel megint itthon?

– Egy jó ideje szerettem volna kijönni Ausztráliába vontatni egy szezonra, mivel itt nagyszerű lehetőségek vannak teljesítményrepülésre valamint nyelvgyakorlásra. A gondolatot tett követte és megszerveztem magamnak egy helyet Narromine-ban. Azért oda, mert úgy gondoltam, itt a legjobbak az esélyeim a céljaim elérésére (az aranykoszorú befejezése valamint 750 kilométeres háromszög megrepülése). November elején jöttem ki egy Milánóban tett kis kitérővel, ott ugyanis eltöltöttem néhány napot városnézéssel, és egészen március végéig maradok. Bár hosszú idő ez az otthoniak nélkül, de az internet enyhíti a honvágyat.

– Hogyan választottad ki a repülőteret, ahol éppen dolgozol?

– Igazából az Ausztrál Vitorlázórepülő Szövetség honlapjáról megszereztem az összes Új Dél-Wales-i klub elérhetőségét és a szimpatikusabb helyekre írtam, hogy ki vagyok és mit szeretnék. Meglepetésemre jónak bizonyult a módszer, mert több helyről is pozitív visszajelzést kaptam.

– Csak repülés és örömködés van, vagy másban is segíteni kell?

– A reptéren tulajdonképpen nem dolgozom, mivel pénzt nem kapok érte, helyette repülhetek a vitorlázógépekkel, amikor nincsenek bérbe adva. Szerintem ez egy magamfajta fiatalnak nagyon kecsegtető ajánlat. Az egyetlen, amivel foglalkoznom kell, az a repülőgép felkészítése a napra, amivel repülni fogok. Természetesen szabadidőmben nem szeretek csak úgy ülni a kanapén, ezért sokszor találok valami elfoglaltságot, hol a gépeket, hol az autókat bütyköljük, takarítgatjuk.

– Miből áll a munka, hogyan sikerült a helyiekkel megtalálni a hangot?

– A helyiek meglepő módon barátságosak, az elején gyanúsnak is találtam, hiába, rossz beidegződés. Az ittenieknél már csak a legyek barátságosabbak és közvetlenebbek. Legtöbbször az intim szférádat sem veszik figyelembe.

– Milyen a kinti klubélet, illetve vannak-e külföldi, fizetős vendégek? Milyen a gépállomány, vannak-e klubos gépek, vagy inkább saját gépekkel repülnek az emberek?

– A klubélet elég érdekes, mivel aktív tagok, akik repülnek is, öten vagyunk. Egy német úr, aki minden télen idelátogat, egy holland házaspár, a cseh gyerek, aki a másik vontatópilóta, és én. Azért jó oldala is van ennek, ugyanis szinte mindig akad egy gép, amivel repülhetünk. Eddig „legrosszabb” esetben is a Duo Discusszal lehetett repülni. Azt azért szerettem, mert mindig elvittem egy kevésbé tapasztalt embert, megmutatni, mi is az az igazi távrepülés. Gyengébb napokon is 300-at lehet itt repülni, ami azért nem rossz. December környékén rengeteg ember van, aki ideutazik néhány hétre, vagy csak néhány napra, és kibérlik valamelyik gépet, hogy repüljenek vele. Meglepő módon Japánból jönnek a legtöbben. Eddig nem ismertem személyesen egy japánt sem, de nagyon rendes embereknek ismertem meg őket. Legtöbbször jó hangulat uralkodik itt, még rossz idő esetén is.

A klubnak jelenleg hét gépe van, egy Twin Astir, egy std. Libelle, egy LS4, egy Discus és két Duo Discus, na meg a Piper Pawnee, a vontatógép. Személy szerint szinte mindegyik géppel szeretek repülni, mindegyiknek megvan a maga előnye.

– Milyen a terep, az időjárás? A magas felhőalapokat már láttam a repüléseid online feltöltött logjain…

– A terep elég érdekes, itt inkább az Alföldre hasonlít, tőlünk keletre inkább dombos a vidék, nyugatra 150 kilométerre pedig egy majdnem Magyarország nagyságú erdős rész található, egy összefüggő Nemzeti Park, ahol nincs sok lehetőség leszállni. De eddig szerencsére nem is nagyon kellett. Még a helyiek által gyengének minősített időben is lehet 500-as távokat repülni, amikor az alap nem megy 1600 méter fölé és száraz termikes az idő. Ha meg jön a labilitási vonal, akkor aztán még a fakezűek is, mint én is, repülhetnek nagyokat. Így adódott, hogy egyszer, januárban megrepültem a 3000 méteres relatív magasságomat, ezzel befejezve az aranykoszorút. Szerencsére a 750 sem váratott magára sokat, bár csak második próbálkozásra lett meg. Azért az OLC nagyvonalúan az elsőre is megadta 752 kilométerrel, a deklarált feladat szerint 743 kilométernél szálltam le. Második próbálkozásra szinte gyerekjáték volt, túl is repültem, de az 1000 kilométerrel nem próbálkoztam meg, mert közel volt már a naplemente, így csak 920 kilométer lett OLC szerint, azért az sem volt rossz. Az 1000-hez nem fűzök sok reményt, de ha a lehetőségek adottak, természetesen megpróbálom, bár erre napról napra kisebb az esély. Talán ha le tudnék menni Adelaide-be, ott egyszerűbb lenne, mert ott van egy hegylánc, ami a nap elején és végén is dolgozik és felgyorsítja a távot.

– Hogyan tudod elviselni az ausztráliai hőséget?

– A meleget eddig jól bírtam, csak néha volt 42 fok körüli, de ez egyet jelentett azzal is, hogy magasabb volt az alap és általában ilyenkor repültem. 3-4000 méter között meg sokkal kellemesebb a 20 fok körüli hőmérséklet.

– Indulsz-e a jövő évi ifi VB-n, és ha igen, akkor mennyit segít a mostani kintlét a felkészülésben?

– Mint azt már néhányan tudják, itt rendezik a következő junior világbajnokságot 2015-ben, de mivel néhány nappal a kezdet előtt leszek túlkoros, sajnos nem indulhatok. De nem baj, majd valami másban szerzem előnyét az itt tapasztaltaknak. Annyi biztos már most, ha időm és pénzem engedi, egyszer visszajövök ide repülni, mert teljesen magával ragadt az itteni élet és a lehetőségek. És biztosan hiányozni fognak a mindenfelé kóricáló kenguruk.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!