Kortrijk 2011: Közép-európai gyártók

iho/közút   ·   2011.10.31. 14:14
kiskép

Csaba Metál

Az egyetlen hazai járműkiállító, a Csaba Metál két kocsit is kiállított eltérő üléselrendezéssel. A buszok kialakítása és a minőségük is nagy fejlődésen ment keresztül, noha eddig csak hét készült belőlük.

A Csaba Metál a két legfiatalabb autóbuszát hozta el<br>A képre kattintva tekintse meg további képeinket!<br>(fotók: Kengyel Kristóf)

SOR

A cseh SOR az egyik elektromos EBN10,5 típusával volt jelen a kiállításon, korábban már teszteltük a járművet.

Solaris

A lengyel Solaris igen innovatív járműveket állított ki. Az Alpino 8,9 LE karosszériába teljesen elektromos hajtásláncot építettek be. Az elektromos busz utastere rendkívül ötletesen berendezett, a második ajtó előtt gyerekeknek alakítottak ki egy sarkot. Ebben a sarokban egyedi az oldalfal dekorációja és egy érintőképernyőre firkálhatnak bármit az utasok. Ez a rajztábla talán az idősebbeket is leköthetné, gondolunk itt azokra, akik tömegközlekedési eszközökre szeretnek rajzolni.

Az alacsony belépő (LE) kialakítás miatt a busz utolsó üléssoraiban erősen lecsökken a belmagasság.

A kiállítás legösszeszedettebb városi busza az Urbino 12 volt

A 12 méteres Urbino 12 régi-új motorbeszállítót kapott, az MAN újra szállít motorokat a Solarisnak. A busz egy 290 lóerős D0836-os motort kapott, így már az Urbino-család is elérhető AdBlue nélküli motorokkal. Az MAN motorok 2012 elejétől rendelhetőek a Solaris buszokhoz széles teljesítmény- és hajtóanyag- (Diesel, CNG) tartományban.

Új, a Solarisnak fejlesztett Continental-VDO műszerfalat kapott a busz, az utastérben a jövő évtől alaptartozékként szállított ultrakönnyű Ster ülések jelentették az újdonságot. A busz kidolgozási minősége a kiállításon látottak közül a legjobb volt, ami az erős mezőnyt szemlélve nem kis fegyvertény.

Szintén Kortrijkban tartotta hivatalos premierjét a MetroStyle külső kiegészítő formai csomag. A MetroStyle buszok homlokfala a Tramino villamoséra emlékeztet, és a hátfal is egyedi. A kiállított jármű a párizsi BHNS rendszerhez készült, a B tengelye szuperszéles abroncsokat kapott, a hajtásáról Allison hibridrendszer gondoskodik. Tíz MetroStyle dizájnkiegészítővel ellátott Trollino 18 típusú trolibusz érkezik jövőre Salzburgba.

A kiállításon nem volt szó róla, de érdemes megemlíteni egy svéd sajtóhírt. Eszerint 2013 végétől zizennégy, 24 méter hosszú duplacsuklós földgáz-elektromos hibrid meghajtású Solaris busz fog forgalomba állni Malmö városában.

AMZ

A korábban csak minibusz-karosszériákat gyártó AMZ Kutno cég első 12 méteres, teljesen alacsonypadlós városi buszát mutatta be. A busz összeszerelési minősége a lengyel gyártóktól megszokottan magas színvonalú, a konstrukció kialakítása azonban sok helyen feleslegesen túlbonyolítottnak, túljátszottnak tűnik. Ezzel együtt a 650 ezer zlotys vételár igen kedvezőnek tűnik. A 12 méteres változatot 10 méteres midi fogja követni hamarosan.

Crobus

Szintén nem idős gyártó a horvát Crobus. A Scania alvázakra turistabuszokat készítő cég 2006-ban alakult, a kiállított buszainak van helye a nemzetközi porondon. A buszokban tapasztalt kidolgozás és anyaghasználat meggyőző, a tehetős közel-keleti vevők érdeklődését is felkeltette.

Kustenits

Az osztrák cég a mini- és midibuszok profi építője. A kiállításon egy farmotorossá átépített Mercedes Sprinter alapú és a hidraulikus hibrid hajtású Atego alvázra készült midibusszal jelentkezett.

Az Atego alvázra épített Kutsenits midi

A Sprinter alapra épített busz különlegessége, hogy a jármű orrában elhelyezett motort a kocsi hátuljába építették.

Kapcsolódó hírek