A brazíliai Recifének közösségi közlekedés tekintetében is gazdag a története. A legnagyobb tartomány, Pernambuco fővárosa, Brazília hatodik legnagyobb városa, amelynek 1,5 millió, agglomerációjával együtt viszont már 3,7 millió lakosa van.

A világon a legelsők egyikeként közlekedett itt gőzüzemű utcai vasút 1867-ben. A rendszert két ütemben, 1899-ben és 1920-ban villamosították, 141 kilométer hosszú, méteres nyomtávolságú hálózaton közlekedtek a járművek, 130 motor-, 110 mellékkocsival, de 1954-ben megszüntették a villamoshálózatot a trolibuszhálózat tervezett kiépítése miatt.

Korábbi trolibuszvonalakat kiszolgáló csuklós dízelbuszok, a ki- és beszállás útközepi magasperonokról történik (fotók: Günter Mackinger)

A trolihálózat üzeme 1960-ban indult, de az 1980-as években ez is megszűnt, hogy egy döntően felsővezeték alatt üzemelő, több helyen zártpályás BRT-rendszernek adja át a helyét. Újabb húsz év után, 2001-ben a BRT-rendszernek is leáldozott a napja, azóta a két vonalból álló – meglehetősen féloldalas – metró mellett kizárólag dízelüzemű buszok szolgálják ki a várost – egy ilyen méretű településhez szokatlan módon.

Európai szemmel nagyon-nagyon furcsa látvány...

Jelenleg a helyi politikai nyilatkozatokban ismét megjelenik a trolibuszközlekedés feltámasztására történő hivatkozás, de konkrét lépések még nem történtek, az sem tisztázódott még, hogy az óhajtott elektromos hajtás felsővezetékkel, vagy akkumulátorokkal valósul meg.

Recife-szerte láthatók a korábbi trolibuszhálózat felsővezetékének tartóoszlopai...

Recife pedig, köszöni, jól van, láthatóan él is virul, pedig az egy lépést előre, kettőt hátra elvén fejlesztett közösségi közlekedés láttán nemzethalált és összeomlást is vizionálhatnánk. A légvezeték-helyzet pedig láthatóan még a magyarországinál is lesújtóbb.

...akárcsak az egykori villamoshálózat felhagyott vágányai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!