Kütyük a pilótafülkében: kijelzőcsere 1300 Boeingon!

iho   ·   2014.10.03. 08:45
cim6

Súlyos és várhatóan továbbra is keményen vitatott döntést hozott az amerikai szövetségi légügyi hivatal, de mivel az FAA direktíváit a más nemzeti hatóságok is érvényesítik, gyakorlatilag az egész glóbuszra kiterjednek a hatásai: több mint 1300 Boeing utasszállítón kell bizonyos műszereket kicserélni, mert lehetséges az interferencia a pilótafülkében használt wi-fi-eszközökkel illetve műholdas kommunikációs berendezésekkel és mobiltelefonokkal. A probléma a Honeywell International egyes berendezéseire vonatkozik, az érintett típusok pedig a 777-es és a 737-es, ráadásul a keskenytörzsűek közül a friss kiadású gépek egy része is.

Pilótafülke plusz kütyükkel

A hiba a direktíva szerint elsősorban a kijelzőkön jelentkezik, és „extrém esetekben” a kijelzők a wi-fi eszközök miatt vibrálhatnak, sőt, átmenetileg akár el is sötétülhetnek, akár hat percre is: ezt az FAA földi mérések és kísérletek közepette tapasztalta, sőt, a szöveg szerint ezek a tapasztalatok a Boeing saját mérésein is alapulnak. A képernyő vibrálása is biztonsági kérdés, az pedig, ha fel- vagy leszállás közben elsötétül egy fontos kijelző, akár a gép feletti uralom elvesztéséhez is vezethet, hangzik az FAA verdiktje, amely azzal érvel, hogy adott esetben a hagyományos kijelzőkkel történő repülés sem elég biztonságos.

Az iparág persze meglehetős ingerültséggel fogadta az FAA döntését. A Southwest például úgy reagált, hogy az ő gépei és pilótái több mint négyszáz 737-essel több mint 2,3 millió órát repültek probléma nélkül úgy, hogy közben wi-fi rendszerek működtek a pilótafülkében, egy árva incidens nem sok, annyi sem történt, az emiatti problémák tehát elhanyagolható mértékű kockázatot jelentenek. A Honeywell pedig azt mondja, a tesztek során tapasztalt jelenségek elszigetelt történéseknek tekinthetők, ugyanis azok a wi-fi berendezések, amelyekkel a műszereket kipróbálták, a szokásosnál jóval erősebb jeleket sugároztak, a valóságban az interferencia lehetősége „bőven alatta van az FAA által is elfogadható kockázati szintnek”.

Papír-térképek és dokumentációk helyett digitális segédeszközök

Ennek ellenére a hatósági döntés, amelynek értelmében az amerikai légitársaságok öt év alatt kell, hogy kicseréljék az érintett berendezéseket, gépenként több ezer dolláros kiadásra és persze a gépek időleges kivonására kényszerít sok üzemeltetőt, elég, ha csak arra gondolunk, hogy a képernyős kijelzők többségéből kettő van a műszerfalon, mindkét pilóta előtt egy-egy.

Érdemes ismét hangsúlyozni, az FAA ebben a direktívájában nem az utasok mobiljairól, PED-eiről (digitális eszközeiről), hanem a pilótafülkékben elterjedten használatos „kütyük” hatásáról beszél. Vagyis olyan berendezések, tabletek, laptopok interferenciájáról, amelyeket a személyzet általában a saját légitársaságától kap a munkája megkönnyítésére, a papír-alapú dokumentáció csökkentésére.

Érdekes leágazása a történetnek, hogy amikor az utasok PED-használatáról vitáztak az érintettek, a liberalizáció hívei éppenséggel sűrűn hivatkoztak arra, hogy lám, ha a személyzet, a pilóták használhatnak ilyeneket, milyen alapon tiltják meg az utasoknak ugyanezt? Nos az FAA mostani döntése némi magyarázattal szolgál erre is. Az interferencia elkerülése érdekében azonban ebben az esetben nem lehetett a digitális eszközök korlátozását elrendelni, hiszen ezek bevezetése, használata rengeteg légitársaságnak hozott hatalmas megtakarítást. A pilótáknak pedig a munkájuk egyszerűsítését jelenti, hogy a a különféle térképeket, táblázatokat, kitöltendő adatlapokat, információkat, checklistákat és lehetőség szerint szinte minden mást digitalizáltak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.