Az egyébként ellentmondó jelentések szerint tizenkilenc halottja és négy túlélője van a szerencsétlenségnek, ami Dél-Szudánban történt, Yirol városa közelében. A lezuhant gép egy L-410-es volt, a korábban Magyarországon is számos példányban repült, cseh gyártmányú, kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás könnyű szállító típus egyik példánya.

Az UR-TWO lajstromjelű gép Juba városából indult, a körülbelül 300 kilométerre fekvő Yirol volt a célállomás. A katasztrófa a jelek szerint a város repülőterének – a műholdfotók tanúsága szerint egy nem szilárd burkolatú pályának, döngölt földsávnak – a megközelítése közben történt, és a gép a Yirol folyóba (más hírek szerint tóba) zuhant, a holttesteket és a túlélőket a helyi halászok emelték ki. A gép teljesen összeroncsolódott.

(fotó: Radio Miraya)

A gépen tehát legalább 23, illetve más források szerint 24 ember volt, amiről több híradás a helyi hatóságokra hivatkozva azt írta, hogy az L-410-est túlterhelték. Más források szerint a baleset rossz látási viszonyok közepette történt, de a katasztrófa helyszínéről nincsenek pontos és részletes meteorológiai adatok.

A túlélők egyike az egyik pilóta volt, a másikról úgy tudni, hogy nem kormányzati szervezeteknek dolgozó olasz orvos, ugyancsak életben maradt egy hatéves gyermek. A gép üzemeltetője egy helyi vállalat, a South West Aviation, a gép tulajdonosa egy ukrán cég volt.

Yirol reptere, egy döngölt földsáv

A típus hazai történetéről portálunkon sorozatot közlő Badovszky György közlése szerint a gép azonos azzal a HA-LAP lajstromjelű L-410-essel, amely a Business Air légitársaság üzemeltetésében Ukrajnából bérelve repült charter- és légitaxi- illetve csomagszállító szerepkörben, valamint ejtőernyősöket is ugratott, 1995 és 98 között.

Az Aviation Safety Network adatbázisa szerint miközben Afrikában általában javulnak a korábbi, nagyon rossz repülésbiztonsági mutatók, Dél-Szudánban meglehetősen gyakoriak a légibalesetek, a legutóbbi, halálos áldozattal nem járó esemény az volt, amikor egy Grand Caravan felszálás közben tehénnel ütközött. Teljes gépvesztés volt a vége egy An-74-es esetének áprilisban, előtte nem sokkal egy gyógyszereket szállító An-26-osnak tört ki az egyik futója. Az év egy másik Caravan-balesettel indult, az elstartoló gép kerítésnek és házaknak ütközött, egy ember halt meg.

A két évvel ezelőtti An-12-es katasztrófa a Fehér-Nílusnál

A legsúlyosabb eset az utóbbi években egy An-12-es lezuhanása volt Juba közelében, negyvenegy halálos áldozattal, nem sokkal felszállás után, feltehetően a telepakolt és embereket is szállító gép négy hajtóműve közül már egynek a kiesése is elég volt ahhoz, hogy ne tudja átrepülni a Fehér-Nílust szegélyező dombokat. Később a gyártó közlése nyomán kiderült, a gépen nem végezték el a kötelező karbantartásokat és az An-12-esnek nem volt érvényes légialkalmassági engedélye.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!