Pár napja a MÁV Nosztalgia Kft. Leo mozdonya Dombóvárra látogatott. Lefelé magában ment, visszafelé azonban pompás társasága volt: két klasszikus Púpost akasztottak mögé. Velük a mozdonyvonat életkora meghaladta a 150 évet...

A 105-ös és a 225-ös gépet viszonylag ép állapotban, elvileg működőképesen a Nosztalgia megvásárolta a MÁV-Starttól, így lassan övé a legnagyobb üzemelő Púpos-flotta az országban! A 105-ös és a 225-ös is a 2010-es évek elején fejezte be pályafutását a Dél-Dunántúlon. A 105-ös Gyékényes és Nagykanizsa környékén dolgozott, a 225-ös pedig mindig is dombóvári iparos volt. A kétezres években mindkét dízel már csak kisebb-nagyobb tolatós tehervonatokat vitt, a 105-öst főleg Gyékényes és Barcs, a 225-öst pedig a Kaposvárról induló 35-ös és 36-os vonali kiszolgálómeneteken és Dombóvárról Komló, néha Bátaszék felé láthattuk rotyogni. Állomási tartalékként is többször alkalmazták az M40-es mozdonyokat.

A 225-ös Púpos vitézkedik hosszú üres szerelvénnyel Mórágynál Bátaszék felé 2006-ban. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Aztán egyre inkább háttérbe szorultak. A kétezres években sorra épültek a remot Dácsiák, remot Bobók, remot Szergejek, sőt remot Púposok. A klasszikus M40-esek pedig egyre csak vonultak letétbe országszerte. A három MÁV-os remot M40-es aztán Záhonyba került, őket ma is használják. A régi nagy, púposos fűtőházak Jendrassik nélkül maradtak, de valamilyen rejtélyes ok folytán egy-egy mozdony csak üzemben maradt. Szombathelyen, Hatvanban és Záhonyban, ha olykor csak egy gép, de akkor is dolgozott Púpos. Hatvan például a ferencvárosi baleseti daruszerelvényre és a jászberényi tolatósra adott sokáig fixen M40-est, a darun ma is a 224-es vagy a 235-ös a tartalék. De a Győr–Siófok fürdősvonaton is bőven volt alkalom a nosztalgiára, ahogy az elmúlt években Celldömölk környékén is. Jennifer azóta sajnos elhalálozott...

A 105-ös érkezik Vízvárra a barcsi tolatóssal 2007 áprilisában

De a 225-ösre is vigyáztak Dombóváron: nem tolták ki a többi letétes dízel mellé, mindvégig tető alatt, a fűtőházban tárolták. Amikor néhány hónapja Dombóváron jártunk, már a mozdony mellé volt készítve számos alkatrész, minden szándék megvolt a mozdony feltámasztására. Ez most a Nosztalgiánál történhet meg!

A 114-es (ex A27 003-as) mozdony már három éve a Nosztalgiánál van. Az M40 112-es gép alkatrészeiből állították fel a Bobo Kft-nél Diósgyőrben 2014-ben

A jelenlegi működő, vagy felújítás alatt álló Púposállomány tehát:

  • MÁV Nosztalgia Kft.: 105, (112), 114, (220), 225
  • Hatvan: 201, 224, 235
  • Záhony: 113, 301, 302, 303
  • Sopron: 401, 402

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!