A LaudaMotion a jelenlegi kilencgépes A320-as flottáját ebben az évben 21 gépesre növeli – adja hírül az ATW online, ehhez még jön további hat Boeing 737-800-as, amit az anyavállalattól, a Ryanairtől bérel a cég. Az újjáalakult légivállalat működése első tíz hónapjában átlag 94 százalékos gépkihasználás mellett hárommillió utast szállított, 2019-ben ez több mint ötmillióra növekedik, nyilatkozta a LaudaMotion elnöke, Andreas Gruber.

A meglehetősen kalandos indulású légitársaság az egész európai légiközlekedést megmozgató nagy változás, az AirBerlin csődjének bázisán alakult. A történet még 2011-ben kezdődött, amikor az egykori Forma-1-es versenyző Niki Lauda légitársasága, a flyNiki tulajdoni palettájában 24 majd 49 százalékos részesedését többségi tulajdonrészre váltotta az akkor még biztató állapotban terjeszkedő AirBerlin. 2017-ben a csődbe jutó AirBerlinért folytatott marakodásban külön izgalmas játszma volt a flyNiki körül, amit az AirBerlin többségéhez hasonlóan a Lufthansa csoport szeretett volna megszerezni. Ezt azonban versenyjogi fenntartások okán az Európai Bizottság vétózta meg.

Ezután következett a szinte romantikus fordulat: Európa-szerte nagy hír lett, hogy Lauda úgymond visszaszerezte légitársaságát. Ekkor még a Lufthansa és az IAG mellett a Ryanair elleni sikerként értékelte a sajtó Lauda visszatérését az újjáalakult, az osztrák üzletember másik – főképp business-jeteket üzemeltető kisebb - cégének brandje alatt már LaudaMotion néven futó cég élére.

Tavaly tavasszal következett az újabb fordulat: a Ryanair csaknem 25 százalékos tulajdont szerzett a LaudaMotion-ban, és ezzel az AirBerlin féle kudarc ellenére sikerült borsot törnie a Lufthansa orra alá, az ír diszkont óriás befészkelte magát az eddig a németek felségterületének számító Bécsbe, és a Schwechatról kezdte meg a LaudaMotion révén az itt kibontakozóban lévő low-cost piac beterítését. Ehhez viszont az kellett, hogy komoly hitellel támogassa meg az osztrák partnercég indulását, miközben tulajdonrészét is 75 százalékra emelte.

A flottabővítés érdekes része a 737-esek beállítása a Ryanair részéről: diszkont vállalkozások esetében különösen ritka, hogy egy légitársaság két hasonló kapacitású, de eltérő típusra alapozzon. Gyanítható, hogy a Boeingok csak a további gépparkbővítésig repülnek a LaudaMotion üzemeltetésében, de most szükség van minden lehetséges kapacitásra, hogy a társaság valóban megvesse a lábát a konkurenciával szemben.

A LaudaMotion idei várható felfutása erősen hat a várakozások szerint a bécsi repülőtér eredményeire is. A Vienna International Airport (VIE) 2018-ban egyike volt a forgalmukat legdinamikusabban növelő európai repülőtereknek, az utasszám 27 millió fölé bővült, ami az előző évhez képest több mint tíz százalékos emelkedés. Ennek motorja a Schwechaton működő néhány low-cost társaság volt (Eurowings, easy, Vueling, Wizz), a diszkontok már a bécsi reptér forgalmának egynegyedét hozzák. A LaudaMotion felfutásával ez az arány is nőhet, miközben tovább tarthat a forgalom általános bővülése – ami egyébként kihathat a más térségi légiközlekedési központok – Pozsony és Budapest - pozícióira is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!