A kanadai légügyi hivatal jóváhagyta a Bombardier-repülőgépgyár szorosabban székezett, így 90 utas befogadására alkalmas, csak turistaosztályos Q400-as változatának terveit. Ennek megfelelően már 2018 végén megkaphatja az első példányokat az indiai fapados légitársaság, a SpiceJet, mely egyben a „heringjárat” kezdeményezője és 2017-es, 25 gépes megrendelésével az első vásárlója is egyben. A társaság jelenleg 22 hagyományos, 78 utasra székezett Q400-ast használ.

Bár az indiaiak egyelőre az egyetlen vásárlók, a Bombardier állítása szerint több más légitársaság is érdeklődik a 90 üléses változat iránt, mely számításaik szerint 15 százalékkal olcsóbb utaskilométerrel képes üzemelni. A gép emellett 907 kilogrammal nagyobb maximális felszállótömeggel, megnövelt javításközi repülési időkkel („A” check: 600-ról 800-ra, „C” check 6000-ről 8000-re) is rendelkezik majd az év végére. Szintén a tömegcsökkentést és a költséghatékonyságot szolgálja a törzs jobb első részéről elhagyott kijárat.

A hatékonyságnak azonban ára is van, s ezt az eddigi információk szerint az utasok fizetik meg. A széksorok közötti távolság alaposan lecsökken: 28 hüvelyk, azaz 71,1 centiméter lesz. Összehasonlításképp megemlíthető, hogy még a Ryanair is 30 hüvelyket, azaz 76,2 centimétert ad a 737-800-asain. Kérdés, hogy esetleg egy vékonyabb üléssel visszanyerhető-e az elveszített 5 centiméter…

Az ázsiai országok utasai jellemzően alacsonyabbak az amerikai és az európai utazóknál, de kézipoggyászuk nekik is van: márpedig érezhetően nem fog változni a fej feletti tárolók száma és mérete, így befogadóképessége sem. Ezen segíthet esetleg a sugárhajtású Bombardier CRJ-kre kifejlesztett Atmosphere kabinberendezés, melynek Q400-ra adaptálásának lehetőségéről már júniusban is szó esett. A cég itt is az esetleges megrendelők igényeire vár.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!