Elkészültek a tavalyi év eredményjelentései, és így elkészülhetett a légitársaságok toplistája is: vezet két nagy amerikai, előkelő helyen szerepelnek európai társaságok is, ott van az első tízben egy „klasszikus” diszkont-cég és persze nyomulnak az ázsiai óriások. A lista a forgalom értéknagysága alapján állt össze, tehát előfordul, hogy egy társaság mondjuk a gépek számában előbbre lenne sorolható, de a megtermelt összeg kisebb, ezért szerepel hátrébb.

Tehát: vitathatatlanul első szinte minden tekintetben a Delta, 40 milliárd dollár fölötti és 171 millió utasra rugó forgalommal. Mindegyik kontinenst behálózza a járataival, több mint 700 gépével és 80 ezer főnyi állományával. A második legnagyobb és egyben második amerikai cég a United Continental, érdekes mód a forgalom összegével – 38,9 milliárd – nincs is nagyon lemaradva, a flottája is ugyancsak 700 körüli, viszont a szállított utasok száma jóval kevesebb, 138 millió. Itt érdemes talán megjegyezni, hogy a harmadik óriás, a nemrég fuzionált American–US Airways féle új AA nem fért bele az első tízbe.

A harmadik-negyedik-ötödik helyen európai társaságok állnak, de persze mindegyik mint csoport: a Lufthansa része ugyebár egyebek mellett a Swiss, az Austrian, a Germanwings, a Brussels; az Air France–KLM grouphoz a két nagy mellett szintén több kisebb vállalatot kell hozzászámolni, például a felfejlődő Trasaviát; az International Airlines Group pedig a British, az Iberia és az igen erősen bővülő Vueling közössége. A német vezetésű formáció fő adatai: 36 és fél milliárd dollárnyi forgalom, 106 millió utas, a francia–holland vegyespáros és tartozékai 30,3 milliárd dollárt termeltek és 87,35 millió embert szállítottak, míg ugyanez a szám a spanyol–brit csoportnál 25,5 milliárd dollár, 77,3 millió utas.

Következik hatodik helyen az amerikai Southwest, amely még csak most kezdi a terjeszkedést a nemzetközi piacra, de az Egyesült Államokon belül napi 3400 járata repül 650 géppel (az eddigiek közül a leginkább homogén flotta, csupa 737-es). És amit még érdemes megjegyezni róla, az előző évihez képest 7 százalékkal emelkedett a forgalma, ami nem mondható el mindegyik csoportról, pláne az európaiakról.

Ezután három ázsiai cég sorakozik: a China Southern, amely 18 milliárd dollárnyi forgalmat mutatott fel és 656 gépes a flottája, a japán ANA, amely közel 15 milliárd dolláros forgalmat hozott ki 240 gépes flottájából. A kilencedik megint egy kínai cég: a China Eastern 14,65 milliárd dollárt produkált, 83,8 millió utast vitt 515 géppel, bár ezek között vannak természetesen teherszállítók is. Végül a top ten utolsó helyezettje a Qantas-csoport, amelynek a törzscégen kívül még öt regionális-belföldi társasága van, az összesített eredmény 14 milliárd dollárban és 45 millió utasban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!