A légitársaság szóvivője bejelentette, sikerült kitolni a függőben lévő hitelek folyósítását jövő év márciusig, egyben cáfolta, hogy már eldöntötték volna a cégrészek eladását. Ugyanakkor jelezte, az SAA továbbra is számít a kormány tőkeinjekciójára, és bízik a nyereséges működés helyreállításában 2021-re, A veszteséges működést pedig a rand árfolyamának esésével, a "fluktuáló" üzemanyagárral, az erős versennyel, az alacsony hatékonysággal és a túlfoglalkoztatással magyarázta.

Korábban írtuk:

A dél-afrikai nemzeti légitársaság a technikai csőd állapotába került, és megpróbálja egyes értékes részeit eladni a túlélés érdekében, miután a bankok leálltak a veszteséges légicég hitelezésével. A South African Airways állami segítséget igényel a kiláboláshoz, hogy megkapja-e, arról egyelőre vitáznak a politikusok.

Az eladható leányvállalatok közül az Air Chefs nevű catering-cég és a profitábilis SAA Cargo számíthat érdeklődésre, utóbbi az elmúlt pénzügyi évben 27 millió rand nyereséget termelt. Ami viszont magát a légitársaságot illeti: a tartozás-állomány 28 milliárd rand, vagyis csaknem másfél milliárd dollár. Az értékesíthető vagyonrészek ősszértéke ehhez képest csak 13 milliárd rand, miközben a légitársaság üzemi költségei egy hónap alatt 350-450 millió rand között mozognak.

A légitársaság egy most nyilvánosságra hozott, titkos anyaga 21,7 milliárd randban, vagyis mintegy másfél milliárd dollárban jelölte meg azt az összeget, ami garantálná a cég túlélését 2021-ig, amíg sikerülne gazdaságossá tenni a működést. Ebből a kormánysegítség több mint 12 milliárd kellene, hogy legyen. Tavaly már kapott komoly állami tőkeinjekciót, 1,3 milliárd dollár értékben, állami garanciaként az üzemeltetés folytatásához szükséges hitel felvételéhez.

A légitársaság jelenlegi flottája 46 gépből áll, ezek közül 27 nagy hatótávolságú A330-as és 340-es. A parlamenti ellenzék véleménye szerint a leányvállalatok eladása nem fogja megmenteni a légitársaságot.

Nincs sokkal jobb helyzetben Namíbia nemzeti légitársasága sem. Az Air Namibia két és fél-három milliárd randnyi tőkeinjekciót igényel, jelentette ki a cég kereskedelmi igazgatója a parlamenti szakbizottság előtt. A Windhoek-i törvényhozás vitája során elhangzott, hogy a cég utoljára 2003-ban volt nyereséges, az azóta felhalmozódott adósság több, mint 5,3 milliárd. Ugyancsak 2003 óta a namíbiai kormány, a légitársaság egyedüli tulajdonosa 5,3 milliárdot pumpált a vállalatba.

Az Air Namibia főképp a dél-afrikai zónában működik, egyetlen interkontinentális járatot tart fenn Windhoek és Frankfurt között. Az érdekes, hogy ez a vonal is mínuszban üzemel, miközben ez az a járat, amely turistákon kívül jelentős halszállítmányokkal jár a német nagyvárosba.

A cég veszteséges működése azért is feltűnő, mert közben Namíbia turista forgalma az elmúlt években jelentősen megnövekedett. A további működéshez flottafrissítés, pilóta-akadémia létesítése, hangárépítés és cargo-központ létesítése kellene a nemzetközi repülőtéren. A mostani két  A330-ast jobban ki kellene használni, új járatokkal London és Kína felé.

Az ellenzék szerint azonban nem létezik semmiféle stratégiai elképzelés a működés nyereségessé tételére. A légitársaság képviselője elsősorban a rossz infrastruktúrára hivatkozott, illetve arra, hogy a nemzetközi repülőtéren időben korlátozták a forgalmat.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!