A katonák biztonsága érdekében a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program céljai között szerepel a kiképző repülőgépek megújítása, a beszerzésekkel kapcsolatos elvárások megfogalmazódtak, úgymint a követelmény, a szaktudás és a képesség – tájékoztatta a Magyar Időket a Honvédelmi Minisztérium. Hozzátették: a felsoroltakhoz illő megfelelő típus kiválasztása még folyamatban van. A beszerzésekről további döntés még nem született. A konzervatív lap számba vette a lehetséges típusokat.

A 242-es Guru: műrepülhető alapkiképző (fotók: Zlin)

A piacon használt és új kiképzőgépek egyaránt elérhetők, légcsavarosak, gázturbinások és sugárhajtású gépek is. Ezek a repülőgépek korlátozottan harci feladatokra – közeli tűztámogatás, felderítés, helikopterek elleni harctevékenységre – is alkalmasak, jól kiegészítve a tizennégy gépes Gripen-flottát és az év első felében megérkező cseh Zlin alapkiképző gépeket.

Pilatustól az UTVA Kobacig

Ami a légcsavaros megoldást jelenti, a két legnagyobb gyártó a svájci Pilatus Aircraft és a brazil Embraer. Az alpesi ország gyártmányai közül a PC–7-es, PC–9-es és a PC–21-es számtalan országban rendszerben áll. Meg kell jegyezni, hogy a PC–9-es amerikai – Beechcraft – gyártású változatán, a CT–156 Harvard II-n kezdik tengerentúli, kanadai kiképzésüket a magyar pilóták. A brazilok gépe, az Embraer Super Tucano szintén kedvelt kiképző- és könnyű harci gép.

Simicskó mondta

A haditechnikai beszerzések kapcsán a szakmai követelményeket a honvédség szakemberei határozzák meg – közölte Simicskó István honvédelmi miniszter. – A jelenlegi An–26-os szállító repülőgépek elöregedtek, esetleges javításuk Ukrajnában történhetne, amelynek keleti része ráadásul háborús övezet, ezért inkább új vagy használt gépek beszerzésében gondolkodik a tárca.

A Jak–52-es alapkiképző gépek helyére a jövő év elején megérkeznek a cseh Zlin gyár gépei, a napokban pedig újra teljessé vált a két balesetben megfogyatkozott tzennégy gépes Gripen-flotta. Elhangzott: a Gripennek és Zlin alapkiképző gépek mellé egy köztes típus rendszerbeállítását is tervezik. A helikopteres képesség fenntartását szolgálja a négy Mi–17-es közepes szállító helikopter felújítása is, de hosszabb távú megoldást új helikopterek beszerzése jelenthet. A légvédelmi rakéták kapcsán megemlítette a közeli célok elleni Mistral-rendszer korszerűsítését, azonban a közepes hatótávolságú KUB-ok kifutóban vannak, pótlásuk egyre sürgetőbb. A megfelelő légvédelem egyébként egy sikeres olimpiai pályázat egyik féltétele.

 

A szárnyai alá több mint másfél tonnányi fegyverzetet lehet függeszteni, ráadásul létezik felderítésre is alkalmas változata is. A dél-koreai KAI KT–1-es és ennek török gyártású változata is megjelent a piacon. Új szereplő még a szerb UTVA Kobac, igaz, ez a legkisebb a mezőnyben, és eddig csak egy prototípus épült belőle.

Sugárban: a Hawk lenne a legésszerűbb?

A sugárhajtású gépek piacán a cseh Aero Vodochody két korszerű gyártmánya, az L–39NG Albatros és az L–159B Alca is jól ismert a magyar pilóták előtt. Az Albatros egy korábbi, Z0 változata 1993–2009 között állt rendszerben a magyar légierőnél. A komolyabb harcászati képességekkel rendelkező L–159B Alca egy példányát teszt- és kiképzési célokból 2008–2010 között lízingelte a Magyar Honvédség. A brit Hawk sem ismeretlen a magyar pilóták előtt, ilyen gépeken tanulnak a Gripenekre kerülő hajózók a már említett NATO Flying Training in Canada (NFTC) program keretében. A piacon már elérhető egy másik korszerű kiképző gép is, az olasz Leonardo-Finmecanica M345 Master elnevezésű gyártmánya. Ez talán a legkorszerűbb az elérhető repülőgépek között, és valószínűleg a legdrágább is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!