Hegynek ütközött az iráni Aseman légitársaság egyik regionális utasszállítója Dél-Iránban, Semirom városának közelében. A gép 60 utassal és hatfőnyi személyzettel a Teherán-Yasuj járatot repülte, amikor az irányítás elvesztette vele a kapcsolatot, majd helikopterek találták meg a roncsait egy 4400 méter magas hegy oldalában.

A társaság jelentése szerint a balesetnek nem volt túlélője. A szerencsétlenül járt gép egy ATR-72-es volt, egyike a legelterjedtebb, világszerte használt légcsavaros-gázturbinás típuscsaládnak, kategóriájában mindenképp piacvezető. Ezt a példányt, amelynek lajstromjele EP-ATS, 1993-ban készítette az olasz-francia gyártó, a társaság hat ilyen gépet használ.

A szerencsétlenség helyszíne, a Dena-hegység több mint negyven négyezer méternél magasabb csúccsal, egyike az országban a legkockázatosabb terepeknek, maga Yasuj repülőtere is magas hegyekkel övezett, írta a baleset kapcsán az Aviation Herald repülésbiztonsági portál.

(fotó: Al-Dzsazira)

A baleset időpontjában egyes hírek szerint sűrű köd volt, más források arról számoltak be, hogy a körzeten korábban átrepülő gépek személyzete erős zivatar-tevékenységet jelentett.

A légitársaság első közleményeiben cáfolta a technikai problémákról szóló első híreket, kizárólag az időjárást okolja a szerencsétlenségért, az Al Dzsazira ugyanakkor a helyi média jelentéseit idézi, melyek szerint korábban és az elmúlt hetekben is komoly technikai problémák adódtak ezzel a géppel, január vége felé volt egy kényszerleszállása is, de az ezt kiváltó műszaki hibát kijavították. A légitársaság egy korábbi, már törölt Instagram-bejyegzése szerint az ATR tavaly októberben került vissza a forgalomba, hét évnyi leállás után.

Ugyancsak az Al-Dzsazira emlékeztet arra, hogy Irán polgári repülőgépei az ország nukleáris programja miatt elrendelt szankciók következtében erősen elöregedett, és az iráni polgári flotta legálisan nemigen juthatott pótalkatrészekhez sem, lehet, hogy a szóban forgó gép hosszú leállítása is ezzel függött össze.

(fotó: Google Earth)

A korlátozásokat csak 2015-ben oldották fel, ugyanakkor, mint azt korábbi, a teheráni Szuhpj-bemutatóval foglalkozó cikkünkben jeleztük, az Airbus és a Boeing az előzetes megállapodások ellenére még nem szállított le komoly mennyiségben új gépeket Iránnak.  2016-ban ugyanakkor sikerült 20 új ATR-re szerződést aláírni további húsz opciós lekötése mellett az ATR anyavállalatával, az Airbus-szal, de ezeket a gépeket az Iran Air flottájába szánták.

Az Al-Dzsazira mindemellett David Learmount londoni repülésbiztonsági szakírót idézi, aki a baleset mögött navigációs hibát sejt, a felhőben ereszkedő gép rossz pozícióba került megközelítés közben és ezért ütközhetett a hegynek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!