Lehet-e együtt itthon is?

iho   ·   2018.03.28. 08:45
bringa_kisDutch_Cycle_Parking_AirBete_Wikimedia_Commons

A 2010-es években Hollandiában az NS vasúttársaság több mint 300 vasútállomásán alakított ki kerékpárkölcsönző-rendszert, miközben fejlesztik a pályaudvarok kerékpárparkolóit is – közli a Magyar Kerékpárosklub. Az állomásokon megoldották a biztonságos és korszerű tárolást, innen az utazók a kényelmes gyorsvasutat veszik igénybe. A trend az, hogy a biciklisek a célállomáson egy másik, a parkolóban biztonságosan tárolt saját kerékpárt használnak, vagy a vasúttársaság közbiciklijét választják.

A következmények beláthatóak, és adatokkal alátámasztottak: ha jobbak a tárolás és hozzáférés lehetőségei a pályaudvaron, többen és könnyebben érik el a vasútállomást, tágul a vasúton közlekedők köre is. A felmérések szerint az állomás gyűjtőterületének átmérője legalább kilenc-tízszeresére bővül ez esetben.

Az amszterdami főpályaudvar háromemeletes, több ezer kerkpár tárolására alkalmas parkolóháza (fotó:Cyclechic.hu)

Az új szemléletnek köszönhetően emelkedett a vasutat választók száma Hollandiában. A statisztikai hivatal szerint az országos átlagos növekedés évente öt százalék, míg a többi közlekedési mód stagnál (magán gépjármű) vagy akár csökken (helyi közösségi közlekedés).

Belátható az is, hogy ha az utasnak nem kell villamosra, buszra várnia a vasútállomáson, az érkezési csomóponttól egy második saját, vagy közbiciklit használhat, sokkal rugalmasabbá válik a közlekedés. A Kerékpárosklub 11 pontban foglalja össze a rendszer egészségügyi, környezetvédelmi és gazdasági előnyeit, így a legjelentősebbek: az autók keltette zaj- és légszennyezés ártalmainak csökkenésével a közlekedési csomópontok közelében nőhet az ingatlanok értéke, munkahelyteremtés a közösségi közlekedésben, vagy a kerékpáriparban.

A Kerékpárosklub most arra tesz javaslatot, hogy a vasúttársaságok Budapest agglomerációjában alakítsanak ki megfelelő feltételeket a rendszer működtetéséhez. Kerékpárral könnyen megközelíthető tömegközlekedési csomópontokra van szükség, így csökkenthető a személygépkocsi-használat mértéke, a helyi buszforgalom iránti igény, és ezáltal a városi dugók is visszaszoríthatóak. Az is alapvető fontosságú, hogy a vasútállomások legyenek könnyen elérhetőek kerékpáron (kerékpársávok, kerékpárutak létesítése). A csomópontoknál pedig fedett, vagy részben fedett kerékpárparkolókra és közösségi kerékpárkölcsönző állomásokra van szükség.

A minta megvan, az EU is finanszírozza a fejlesztéseket, várják a közlekedési partnerek együttműködését.

További részletek a projektről:

Characterisation of and reflections on the synergy of bicycles and public transport

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.