Lesz valami Csikériából?

iho   ·   2014.02.21. 12:20
csikeria0

A néhai Nagyvárad–Fiume-tengely újjáélesztésének fontosságát a Csongrád megyei fejlesztési koncepció írta le újra 2007-ben. A román és a szerb partnerrel közösen egy olyan, a páneurópai folyosókat összekötő korridor létrehozását tűzték ki célul, amely a teherszállítás szemszögéből fontos Konstantát és Fiumét köti össze. Ennek a vonalnak a legproblémásabb része a Szeged–Szabadka–Bácsalmás szakasz, aminek száz kilométeréből huszonötön a pálya sincs már meg, a meglevő szakaszok pedig nagyon rossz állapotúak. Érdekességként, ugyanez a koncepció a távlatokban a Hódmezővásárhely–Makó vonalat is továbbépítené Nagyszentmiklós és Temesvár irányába.

A piros részen nincs meg, vagy járhatatlan a pálya, a kék szakaszon most is jár személyvonat<br>(térkép: Google)

Baja és Szabadka között 1885. január 8-án indult meg a forgalom, az egykori vasútvonal Baja és Bácsalmás közti része a Baja–Kiskunhalas vasútvonallal közös. A trianoni új határ a Bácsalmás–Szabadka vonalat Csikériánál kettévágta, a személyszállítás Bácsalmás és Csikéria között 1960. november elsején szűnt meg. A teherforgalom azonban Bácsalmás és Bácsalmási Szőlők (ez a település ma már Bácsszőlős néven található meg a térképen) állomás között megmaradt egészen a '90-es évekig.

Bácsalmásnál a vonat Mélykútnak kanyarodik, szemből a busz Csikéria felől érkezik<br>(fotó: Vörös Attila)

A Szeged–Szabadka–Baja vasútvonal rekonstrukciójáról 2011-ben jelent meg megvalósíthatósági tanulmány az Európai Unió támogatásával. Jelenleg Szeged és Szabadka között a 45 kilométeres távolságot a vonat csaknem két óra alatt teszi meg, az észak-bácskai város és Bácsalmás között pedig a sínek jelentős részét felszedték. A Szabadka–Szeged szakasz a jelenleg kapacitásgondokkal küzdő 150-es vonalat is tehermentesíthetné.

A szerb fél a járművek terén kezdte a fejlesztést<br>(fotó: Fritz Gergely)

Az elképzelések szerint Szeged, Szabadka és Baja között 160 kilométeres óránkénti pályasebességű villamosított, korszerű jelzőberendezésekkel ellátott vonal épülne ki. Ehhez 72,8 kilométernyi pálya felújítására és 24,7 kilométeres új szakasz építésére lenne szükség. A beruházás része lenne tizenöt állomás vagy megállóhely építése, illetve felújítása is. A megvalósíthatósági tanulmány alapján a két ütemben 2027-ig elkészülő beruházás költsége 2011-es áron mintegy 276 millió euró lenne.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek