Leszálltam Szuhojjal: Simcity-szenzáció

Márványi Péter   ·   2013.10.26. 11:00
cim

Itt a földre szállt, pontosabban Kelenföldön landolt szimulátoros mennyország: szombat délután a szakmának és a sajtónak, hétfőn pedig a boldog felhasználóknak is megnyílik a SimCity az Etele úton. Ahogy az emberfia és lánya belép, már a látvány is lélegzetelállító: a plafonról egy igazi Pirat-szárny lóg le, szemben csücsül egy igazi Pirat-kabin, jobbra sorakoznak a repülőgép- és balra az autószimulátorok a nekik dukáló méretes képernyőkkel. A bejárat mellett közvetlenül egy fogadópult, rajta és mögötte az ellenállást erősen megnehezítő felszerelések, programok, írott termékek, balra egy remek pihenő, ahol az elszabadult gyermekek szülei tölthetik az időt. Amellett pedig egy másik kis gyerekkuckó azoknak a kicsiknek, akik valami érthetetlen oknál fogva nem nyaggatják valamelyik kormányt vagy botot, viszont csendben rajzolgatnak a kényelmes párnákon heverészve, de körülöttük is: műszerek, sőt műszerfalak, egy ejtőernyő és még sok minden kiállítási tárgy.

SimCity látképe, főképp a repülési front: jobboldalt a kabinok

Aki pedig társaival megálmodta és létrehozta ezt a csodálatos közeget: Görög Péter, egykori szimulátoros magyar bajnok, kisgépes szakszós. Mindkettőnk részéről érthető, és az iho/repülés szempontjából is természetes, ha elsősorban a terem jobboldalával foglalkozunk, ahol a pilótafülkék sorakoznak.

– Aki ezek egyikébe beleül, MiG-29-essel, Szu-27-essel és 33-assal, vagy akár F-15-össel is repülhet, kívánság és program szerint.

– A műszereket nem analóg, hanem digitális módon oldottuk meg, ami azt jelenti, hogy a műszerfal mögött van egy monitor egy speciális szoftverrel. Megvan a műhorizont, sebesség, magasság, üzemanyag, motorfordulatszám, és mivel itt kéthajtóműves gépekről van szó, ezért ezt a lehető legdrágább joystickkel és osztott gázkarral oldottuk meg, teljes HOTAS-rendszerrel (Hands On Throttle and Stick). A következő, amit igyekeztünk élethűen megoldani, az a katapultülés. Amellett, hogy legyen kényelmes, azért a lehető legjobban tükrözze az eredetinek a formáját, azért csináltuk ilyenre, nagyjából olyan, mint egy MiG-21-es katapultülés.

Kabinbelső: a gép prímán fel van műszerezve, megvannak a kezelőszervek és a katapultülés is

A fejlesztés közel egy évig tartott. Ebben benne volt az első prototípus megépítése, amely régi foltos kamuflázst, MiG-21-es festést kapott. Egy év volt igazából, amire összeállt annyira a rendszer, hogy már működőképes volt és el tudtuk kezdeni tesztelni. Társam, Szabó Gábor, akinek eredetileg nem volt köze a repüléshez, de már megfertőződött és ő is repülni akar, elég sokat ment a téma után, hogyan lehet azt megoldani, hogy ilyen rövid távolságra vetítsünk. A normál projektorokkal olyan messzire kerülsz a képtől, hogy kiesel az élményből. Így viszont nagyon közel vagy, a szemed két és fél méterre van a vászontól, és a vászon is hatalmas, tehát olyan az élmény, mintha valóban benne ülnél. Van egy fejmozgás-érzékelő is, én azt is szoktam használni, ez is extra élményt ad. Annak idején, amikor a JetFly kupákat csinálták, mi is részt vettünk benne, mint versenyzők, és nagyon nagy előnyt jelentett, ha valakinek volt fejmozgás-érzékelője.

Közben néhány kattintás és billentyűzés életre kelti a szimulátort. Maradunk a Szu-27-esnél, és először Péter ül be, hogy pár gyors fordulóval megsemmisítsen néhány légi ellenfelet és földi célpontot.

A bot közelről: a HOTAS-rendszert külön meg kell szokni, de ha megy, nagyon megkönnyíti a dolgot

– Látod, ugyanolyan, mint az igazi műszerfal: alfaszög, G-erő, variométer, hajtómű-teljesítmény, üzemanyag, a két hajtóműnek a gázkiáramlása, sebességmérő, barometrikus magasságmérő, műhorizont. Ott van természetesen a legfontosabbakkal a head up display, de van mód arra is, hogy kikapcsoljuk a pilótafülkét. Most váltogatok a fegyverzetek között, átállítottam gépfegyverre – mondja és ismét kíméletlenül lelő valamit.

Jómagam, amikor beültem a szimulátorba, inkább azt kértem, hogy a közben a láthatáron megjelenő repülőtéren végrehajthassam életem első Szuhoj-leszállását. Nos, sikerült a dolog, elsőre nem is túl rosszul. Amit nehéz volt gyorsan megszokni, az épp a fejlett HOTAS-rendszer: az rendben van, hogy a törzsféklapot a hüvelykujjammal nyithatom, de az például már nem volt annyira kézenfekvő, hogy a futó kapcsolóját is a boton vagy a gázkaron keressem. Korántsem használtam ki a szimulátor minden lehetőségét, de hát riportra jöttem, nem élvezkedni... Például a fejmozgásérzékelő azt jelenti, hogy ha jobbra mozgatom a fejem, jobbra ki is látok a gépből, de én ehelyett úgy nagyjából számítottam ki a negyedik forduló helyét, nem jutott eszembe kinézni jobbra.

Sikeres leszállás után, igaz, kicsit balra a középvonaltól

A harci gépekkel való ismerkedés után léptünk a falnál guggoló Pirat-kabinhoz: a teljes törzs-szekció megvolt egészen a szárny vonaláig, de onnantól már nem volt gép, ez egy Budaörsön összetört eredeti példány, aminek a szimulátorként is az eredeti kezelőszervei működnek, a bot, az oldalkormány, a leoldó, a féklap.

– Ezen kívül raktunk föl modellt a gyerekeknek is, idejön az egyik szakbolt, tehát fogunk árulni modelleket. Összekötöttük a játékot, a szimulátoros részt minden mással, ami a repüléssel kapcsolatos: szakkönyv, újság, ruházat, joystick, megvásárolható játék, makett. Azt lehet mondani, hogy ha eljön ide egy szülő a gyerekével, nem kell üres kézzel hazamennie. De nem is kell otthonra beruházzon, mert egy ilyen szimulátor nagyon nagy beruházás, és otthon nem tudod ezt az élményt elérni. Itt egy helyen lehet autózni, repülőzni, és miközben a gyerek vadul harcol valamelyik Szuhojban, a szülőknek van internet és olvasnivaló, miközben végig látják, hogy mit csinál a kölyök.

SimCity megálmodói: a kabinban Görög Péter, a kabin mögött Szabó Gábor

Vannak persze más helyek más repülőgéppel: nem akarom lelőni a poént, de terveinkben szerepel, hogy ide is kerül egy A320-as vagy egy Boeing 737-800-as szimulátor. Tervezzük, hogy helikopter is legyen, de ez még a jövő zenéje, mert lassan elértünk a helykapacitásunk végére, tele van a terem. A másik fontos funkció, hogy újraélesszük a versenyeket. Tíz éve, 2003-ban volt az első JetFly kupa, aztán volt magyar és Európa-bajnokság...

Te is voltál magyar bajnok, és sikeresen szerepeltél az Eb-n is.

– Igen, második voltam az Európa-bajnokságon. Ezekre a versenyekre látogatóként több ezren jöttek a BNV-re vagy a Bolyaira, és több százan neveztek. Most ismét meg lehet csinálni itt helyben. Azonkívül ezek a gépek nemcsak egymás ellen tudnak harcolni, hanem be vannak kötve a világhálóra, tehát bárhol, bármelyik csapattal, akár orosszal, izraelivel, angollal, japánnal, kínaival is megküzdhetnek a magyar virtuális pilóták. Ahogy annak idején mi is csináltuk, online. A Team Speak kommunikációs szoftver az igazi rádiót szimulálja, amíg nyomod az adásgombot, addig beszélsz, fülhallgatón keresztül hallhatod a többieket.

Budaörs közel van: sokaknak a Pirat lesz a nagy élmény a valódi kezelő szervekkel

Virtuális Red Flag... Miért szűntek meg ezek a versenyek?

– Forráshiány.

Viszont gazdasági vállalkozásként, gondolom, azt remélitek, hogy a SimCity behozza a költségeket.

– Igen, így van. Mielőtt elkezdtük, tárgyaltunk kanadai gyártókkal, amerikaiakkal, voltunk Hollandiában, Németországban, Szlovákiában, de arra jöttünk rá, hogy az összköltségvetésünkből talán ha egy szimulátort tudnánk venni az ott gyártottakból. Nem volt más választásunk, saját fejlesztésbe kezdtünk, a megépítés így is horribilis összeg volt. Ennek ellenére megfizethetővé tesszük a szimulátorokat. Sokfelé van szimulátor, de mindenhol 15–20 ezer forintokat kérnek egy órás repülésért, itt jóval kevesebb lesz egy óra, ami tartalmazza az oktatást is. Vannak csomagjaink: ha valaki megvesz 10–20 órát, kedvezményeket kap. A partnereink között van az egyik pilótaiskola, amelyik Budaörsön üzemel: velük van egy olyan megállapodásunk, hogy együtt fogunk csinálni tábort a gyerekeknek. A szimulátorokhoz feljön egy vadászpilóta Kecskemétről, és minden nap lesz olyan aktív foglalkozás, amikor innen csapatostul kivonulunk Budaörsre, ott ismerkedhetnek a repülőgépekkel, sőt, lesz igazi repülés is.

Gyereksarok: lesz, aki rajzol, ha repülhet is?

Céges bulikat, csapatépítő foglalkozásokat is lehet itt szervezni, de akár legénybúcsút is. És vannak olyan csomagjaink, amik igazi repülést is tartalmaznak. Akár el tudjuk vinni az illetőt Budaörsről városnéző túrára, a Balatonra: ezek mind választható opciók.

A megnyitásra ti magatok is meglehetősen nagy bulit terveztek.

– A szombat délután főleg a szakmának és a szaksajtónak szól, várunk vadászpilótákat, nyugdíjasokat, aktívakat, közforgalmi pilótákat, kisgépes oktatókat is.

Megvalósítottál egy igazi álmot, azzal foglalkozol, azzal keresed a pénzt, amit leginkább szeretsz...

– Nyilván, bár az igazi álom még egyelőre odébb van: sajnos még nem sikerült bekerülnöm légitársasághoz, de dolgozunk az ügyön.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek