A Világgazdaság számolt be arról, „jelentős infrastrukturális fejlesztések várhatók a következő években a Liget-projektben, ami az érintett járatok megújítását és kapacitásának bővítését egyaránt jelenti” – válaszolta a lap megkeresésére a Liget Zrt. sajtóosztálya. Baán László projektvezető miniszteri biztos szerint a Liget Budapest akár 6,2 millió látogatót vonzhat. Ehhez a tömeghez viszont föl kell nőnie a közlekedési hálózatnak is. Az alábbi tervekkel készülnek a Városligeten belüli tömegközlekedés megoldására:

  • elektromosbusz-járat indítása,
  • biciklisávok létrehozása,
  • az eddigi négy mellé hat további Bubi-állomás telepítése
  • újratervezhetik a P+R funkciók.

Mindezek mellett a trolivonalakon a kapacitás bővítése várható, és az új intézményekhez igazítottan alakíthatják át a megállókat. Új buszsávokkal, forgalomtechnikai megoldásokkal biztosítanák a járatok elsőbbségét. A 74-es, a 75-ös és a 79-es trolibuszok a liget helyett a Dózsa György úton mennek majd végig – ez részben már meg is valósult.

De az igazi nagy durranás nem ez. A vg-t arról is tájékoztatta a Liget Zrt., hogy felújítják és bővítik a Kisföldalattit, csökkentik a követési időt és hosszabb szerelvényeket állítanak forgalomba, továbbá egy új megállót építenek a Hungária körúton, amely az 1-es villamossal való kapcsolatot segíti.

(illusztráció: VEKE-archívum)

Ez utóbbihoz hozzászól a Metróért Egyesület elnöke, Bíró Endre is, aki elmondta, „a Kisföldalatti kihasználtsága a csúcsforgalmi órákban százszázalékos, illetve a feletti, ami azt jelenti, hogy utaslemaradás is előfordul. A vonal infrastrukturális és járműműszaki állapota nagyon rossz, vetekszik a 3-as vonal ismert állapotával. A járművek 1972-ben készültek a Ganz-Mávagban, és ez lényegében a Ganz által akkor gyártott közúti villamos áttervezése volt az adott körülmények közé. A pálya állapota is erősen leromlott a pénzhiány miatt elmaradó karbantartások következtében.”

A Liget Zrt.-nél egyébként azt remélik a Hungária körútnál tervezett új állomástól, hogy a múzeumokat könnyebben megközelíthetik majd a látogatók. Bíró azt is elmondta a lapnak, „a biztosítóberendezések cseréjével azonban legfeljebb 10–20 százalékos kapacitásbővítés érhető el, de ezt a többletet szinte teljes egészében felemészti majd az új megálló kiszolgálása.” A Metróért Egyesület elnöke szerint egy teljes átalakítás során érdemes lenne megfontolni a vonal meghosszabbítását a Csáktornya parkig.

A vg arról is ír, hogy „ha más kötött pályás csatlakozást keresünk a környéken, akkor az 1-es villamossal is számolhatunk, amely ugyan nem közvetlen, de igazából csak rövid gyaloglást igénylő összeköttetést jelent a Városligethez. A budapestieknek ez már most is kedvelt módja a terület megközelítésének, a belváros felől érkező turistáknak azonban nem jó alternatíva, mert nem átszeli, hanem egyfajta körvasútként öleli körbe a belvárost, a legtöbb részén nem halad át.

A fővárosi trolihálózat jelentős része viszont érinti a Városligetet, ráadásul a belváros egyes részeit köti össze vele. A járatok sűrítése tervben van, de a nagyobb kapacitás eléréséhez csuklós trolikat kellene közlekedtetni. Ahol eddig ez nem történt meg (70-es, 74-es járatok), ott új járművek beszerzésére lenne szükség. A 30-as buszcsalád (30, 30A, 20E) fejlesztése is tervben van a Liget Zrt. szerint. Mivel ezeknek a járatoknak nem sűrű a követési idejük, így jóval több utast lehetne szállítani további buszok üzembe helyezésével. Mind a trolik, mind az autóbuszok akadálymentes közlekedését, gyorsítását segítik a tervek szerint kialakítandó újabb buszsávok is.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!