Lufthansa pilótasztrájk: három nap, csak ötszáz járat

iho   ·   2014.04.01. 14:30
cim

A Lufthansa kénytelen járatainak többségét lemondani a holnap kezdődő háromnapos pilótasztrájk idejére. Ez az április 2-ától 4-éig tartó időszak 4300 járatából 3800-at jelent, érinti a Germanwings és a teherszállító leányvállalat, a Lufthansa Cargo vonalait is, azaz 500-nál kevesebb járatot tud majd elindítani a légitársaság.

A Lufthansa-csoport többi tagvállalatát nem érinti a munkabeszüntetés, vagyis az Austrian, a Brussels, a Swiss, a City Line, a Eurowings és az Air Dolomit gépei rendben repülnek majd. A partner légitársaságok, ha megtehetik, nagyobb befogadó képességű gépeket állítanak be a Németországba illetve onnan tervezett járataikra, hogy az átfoglalt jeggyel utazók is elférjenek.

A sztrájk ezúttal erősen érinti az interkontinentális hálózatot is

A Lufthansa mai közleménye szerint többféle intézkedéssel igyekszik minimumra szorítani a sztrájk hatását az utasokra. Frankfurtban és Münchenben például növeli a terminálokban az ellátó személyzet létszámát, a várakozóknak így a lehető legjobb kiszolgálásban lesz részük. A légitársaság máris jelentősen megnövelte a rendelkezésre álló kapacitásait a telefonos ügyfélszolgálataiban. A Lufthansa kéri utasait, hogy reptérre indulás előtt ellenőrizzék járatukat az erre szolgáló internet-címen. A Lufthansa törölt járatait külön listán kísérhetik figyelemmel, ezen egyébként már mai járatok is szerepelnek, köztük feltehetően olyanok, amelyek  Németországon kívül „éjszakáznának”, másrészt olyan interkontinentális járatok, amelyek repülési ideje vagy a visszatérése már a sztrájk kezdése utáni időre esne. A Germanwings utasai is részletes tájékoztatást kapnaki a társaság weboldalán.

Leginkább Frankfurt csendesedik el a következő három napra

A Lufthansa közleménye szerint a háromnapos sztrájk 425 ezer utast érint és milliókban mérve kétszámjegyű kárt okoz a csoportnak. Már a sztrájk lehetőségének bejelentésekor súlyos veszteség jelentkezett, mert az utasok jelentős része ekkor már elállt jegyvásárlási szándékától, a szállítmányozók közül pedig többen más teherfuvarozó légicéghez irányították át az áruikat. A sztrájk három napjára a Frankfurtból indítani tervezett harmincegy teherszállító járat közül huszonhármat máris töröltek.

A Lufthansa honlapján jelezte, hogy a Németországon belüli utazásra szóló jegyeket az interneten és a check-in automatáknál lehet érvényesíteni a Deutsche Bahn vonalaira. A lemondott járatokra kiadott jegyek árát visszafizetik, a megmaradt járatokra kiadott jegyeket pedig kérésre átírhatják abban az esetében, ha azt az utas március 28. előtt váltotta, és ha az új utazási idő nem későbbi, mint szeptember 30.

Lufthansa-gép Budapesten: a müncheni vonal élni fog, Frankfurtba és Düsseldorfba viszont nem járnak a gépek

Ami a budapesti járatokat illeti: április 2–4. között a Lufthansa harmincat budapesti járatából huszonötöt törölt, a Budapest–Frankfurt és a Budapest–Düsseldorf útvonalon egyetlen járat sem közlekedik. A társaság budapesti irodájának jelenlegi információja szerint Budapest és München között közlekednek majd járatok, de csak azon utasoknak, akiknek úti céljuk München, vagy megerősített foglalással rendelkeznek csatlakozó járatra. Ajánlatos minden esetben figyelni a Lufthansa közléseit illetve a Budapest Airport weboldalán az indulási és érkezési információkat, az érkező járatok között ezen még szerepel a mai 22.30-ra kiírt gép Frankfurt felől.

Mint arról korábban beszámoltunk, a munkaügyi vita egyrészt az új, általános bérszabályozás illetve a korkedvezményes nyugdíjazás programjába tartozók átmeneti bérezése kapcsán robbant ki. Az új bérrendszerrel kapcsolatban a tárgyalások 2012 óta tartanak, a korábbi kollektív szerződés 2012 májusában lejárt, de új megállapodás hiányában érvényben maradt.

A csoporthoz tartozó Swiss, Brussels és Austrian pilótái nem állnak le

A sztrájkot a legnagyobb német pilótaszervezet, a Vereinigung Cockpit (VC) szervezi, amely már március 24-én bejelentette a várható munkabeszüntetést, ha a Lufthansa vezetése nem áll elő új ajánlattal. Akkor a Lufthansa szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a társaság kész a további egyeztetésre. Mostani közleményében pedig úgy fogalmaz, hogy a sztrájkról történt szavazás óta a vállalat vezetése jobb ajánlattal állt elő, de a pilótaszervezet ezt sem tartotta elégségesnek.

„Nagyon sajnálom, hogy a Vereinigung Cockpit nem hajlandó tárgyalásos úton, munkaügyi vita nélkül megoldani a problémát, pedig igazán kedvező ajánlatot tettünk a fizetésemelésre és a korengedményes nyugdíj jövőbeni bevezetésére” – nyilatkozta Bettina Volkens, a Lufthansa Csoport igazgatóságának jogi és személyzeti ügyekért felelős tagja. „Ezt figyelembe véve nem igazán értjük, miért hirdetett a VC szakszervezet háromnapos azonnali sztrájkot – ami utasaink mellett több mint százezer kollégát is érint a Lufthansa többi munkavállalói csoportjánál. A sztrájk ideje alatt is mindent megteszünk utasaink lehető legjobb kiszolgálásáért. Szeretnék előre köszönetet mondani minden dolgozónknak, aki az elvárhatónál jóval nagyobb erőfeszítéssel, képességei legjavát állítja utasaink és a társaság szolgálatába” – tette hozzá Bettina Volkens.

A Germanwings flottájának nagy része ugyancsak a földre kényszerül

A Lufthansa pilótái utoljára 2010-ben tartottak komolyabb munkabeszüntetést, akkor négy napra hirdették meg a sztrájkot, ami végülis egy napig tartott csak, de így is 2000 járat lemondásával járt és 30–50 millió eurós veszteséget okozott a légitársaságnak. Azóta viszont beindult a légitársasági csoportnál a szerkezetváltást, hatékonyságot és a költségcsökkentést célzó SCORE program, ami újabb és újabb konfliktusokat okozott a társasági csoportnál. A légi utaskísérőkkel sikerült megegyezésre jutni, az viszont, hogy a pilóták esetleg munkabeszüntetésre szánják el magukat, már hónapokkal korábban ismert volt, és az elmúlt hetekben is volt munkabeszüntetés miatti járatlemondás a nagy reptereken a földi kiszolgálók leállása miatt.

Csökken a cargo-járatok száma is

A társaságnak a program keretében összesen 3000 alkalmazottal kell csökkentenie az állományát, a hajózók körében a leépítés leginkább kedvezményes, előrehozott nyugdíjjal történne. Mint arról beszámoltunk, közben váltás várható a légitársaság élén, de a jelenlegi vezérigazgató, Christoph Franz az utasszállítási terület jelenlegi vezetőjét épp azért jelölte ki utódjául, mert a 47 éves Carsten Spohr hasonlóképp elkötelezettje az átalakulásnak, mint ő. Az utód egyébként korábban a Lufthansa Cargót is vezette, és maga is pilóta, A320-as kapitányi minősítéssel rendelkezik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

. A sztrájk három napjára a Frankfurtból indítani tervezett 31 teherszállító járat közül 23-at máris töröltek.

Kapcsolódó hírek