Valamivel csökkent a forgalmi bevétel, de emelkedett az adózás előtti nyereség, a Lufthansa csoport pénzügyi helyzete erősebb, mint tavaly, a csoport folytatja a sikeres fejlődést – értékelte a mai sajtótájékoztatón nyilvánosságra hozott adatokat a Lufthansa elnök-vezérigazgatója. A nagyon kemény piaci környezetben a financiális siker egyik magyarázata a sikeres költségcsökkentés volt, ennek mértéke meghaladta az üzemanyag árának emelkedését, hangsúlyozta Carsten Spohr, ugyanakkor a költségcsökkentési programnak folytatódnia kell idén is, tette hozzá.

A forgalmi bevétel 31,7 milliárd euró volt, ami 1,2 százalékkal alacsonyabb az előző évinél, az adózás előtti eredmény éves szinten viszont a 2015 évi 599 millióhoz képest 2,3 milliárd, 35,7 százalékos emelkedés, aminek alakulásában  benne vannak a tavalyi sztrájkok okoztak veszteségek is, viszont az is hozzájárult ehhez a komolyan megnövekedett összeghez, hogy sikerült megállapodásra jutnia a cég vezetésének a kabinszemélyzetet képviselő UFO szakszervezettel, ennek pozitív következménye nem kevesebb, mint 652 millió euró volt.

A csoport beruházási összértéke 2016-ban 300 millióval 2,2 milliárdra csökkent. Ennek elsősorban az új gépek átadásának csúszása volt az oka – mint korábban ezt többször jeleztük portálunkon, a tervezetthez képest az A320 neo-gépcsaládjának és a szélestörzsű A350-eseknek a forgalomba állítása késik, de ez egyben 1,1 milliárddal növelte a csoport likvid forrásait.

Jól teljesített a Lufthansa személyszállító ágazata, és némi csökkenés ellenére a Swiss továbbra is a csoport leginkább profittermelő tagja, az Austrian kisebb mértékben, de szintén növelte az adózás előtti eredményt, az európai hálózatot a nagy hubokon kívül repülő Eurowings viszont 91 milliós mínuszban van, de ez éppenséggel az indulással kapcsolatos hiányosságoknak  tudható be.

A Lufthansa Technik adózás előtti nyeresége 411, ami 43 millió eurós csökkenés, a Lufthansa Cargo viszont 50 milliós mínusszal zárt, ami a piacon tapasztalható túlkapacitás eredménye. Mindennek fényében az igazgatótanács és a felügyelőbizottság részvényenkénti fél eurós osztalékot javasol, ami összesen 234 millió eurót jelent a papírok tulajdonosainak.

2017-ben tehát folytatódik a költségcsökkentés programja, miközben a kilátásokat erősen javítja, hogy a kabinszemélyzetek után a Lufthansa, a Lufthansa Cargo és a Germanwings pilótát tömörítő Vereinigung Cockpit szervezettel is sikerült a csoport vezetésének megállapodnia az olyannyira vitatott és 2014 óta tizennégy sztrájkot kiváltó bérezési és nyugdíjügyekről, ráadásul nem is kellett ehhez a „igénybe venni” a mediátor javaslatait. A 2022-ig tartó sztrájk-moratórium feltétele a 11,4 százalékos fizetésemelés és az egyszeri, a havi bér 1,8-szorosát kitevő külön juttatás.

Cserébe a Lufthansa lemond arról a tervéről, hogy a következő negyven új gépéhez a légitársaság-csoporton kívülről biztosít repülőszemélyzetet, 325 repülőgép üzemeltetését oldják meg a jelenlegi kollektív szerződés szerint, ami másfelől a Lufthansa számára ismét lehetővé teszi kiképzendő pilóták alkalmazását illetve nagy számú előrejutási lehetőséget másodpilótáknak a kapitányi rangra. A megállapodás még csak szándéknyilatkozat formájában létezik, a részletek kidolgozása a következő hónapok feladata lesz, és a VC tagságának is meg kell még szavaznia. De a munkabeszüntetéstől való tartózkodás ígérete máris komoly emelkedést hozott a Lufthansa-részvényeknek a frankfurti tőzsdén.

Szimbolikus a jelentősége, hogy az eredményekről tartott sajtóértekezletet ezúttal a müncheni repülőtéren tartották,  amelynek bővítéséről, az új szatellit-épületről portálunk is írt. A 2-es terminál pedig, amelyet az új résszel egészítettek ki, és amelyet a Lufthansa és a reptérgazda FMG együtt üzemeltet, Heathrow T5-öt, sőt, a repterek abszolút világlistáját vezető szingapúri Changi T3-asát is megelőzve, megkapta a Skytrax legjobb terminál-díját.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!