A közbeszerzési kiírás csak a francia oldalon építendő vonalszakaszra jelent meg, Olaszország hat hónap gondolkodási időt kér, ezzel jogilag még a megkötött megállapodásokat is felrúgva.

Az oda-visszának az az oka, hogy az olasz kormányon belül erősen megoszlanak a beruházás támogatói és ellenző. A Liga szeretné a vasútvonalat, az Öt Csillag Mozgalom pedig nagyon nem. Az erőviszonyok bírták rá Giuseppe Conte miniszterelnököt a nyilatkozatra, amelyet már pénteken előkészített, de csak ma kapott nyilvánosságot. Ebben a miniszterelnök arról beszél, hogy levélben szólította fel a Telt (Tunnel Euralpin Lyon Torino)-konzorciumot – amely a nagysebességű vonal építéséért felel – hogy azonnali hatállyal minden olyan előkészítési tevékenységgel hagyjon fel, amelyek az olasz állam jogait egy új közbeszerzési eljárás során korlátozhatják.

Az új vonal körülbelüli nyomvonala...

A levélben különösen kidomborodott, hogy az olasz kormány, és minden olyan politikai erő, mely ezt a kormányt támogatja, kötelességének érzi, hogy a projektet az alapoktól újra megvitassa. Szándéka, hogy Franciaországgal és az Európai Unióval a legújabb költség-haszon-elemzés fényében újabb tárgyalásokat nyisson, de közben természetesen számolnak a projekt számára már odaítélt uniós támogatással.

A Telt-konzorcium válaszában hangsúlyozta, hogy minden közbeszerzési eljárást csak az olasz és a francia kormány egyidejű beleegyezésével indít el, és jelenleg olyan előmunkálatokat folytat, melyek során az állam számára kötelezettségek nem keletkeznek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a mai naptól minden közbeszerzési eljárást leállít, sőt, a franciaországi szakaszra vonatkozóan a közbeszerzési pályázatokra szóló meghívások kiküldését a mai nappal kezdik el. Releváns jogi lépések és ellenirányú felszólítások hiányában március 31-éig a francia oldalon a bázisalagút építéséhez szükséges területek megszerzésének folyamatát el akarják indítani, az EU-val kötött támogatási szerződésben foglaltakat betartva.

Ugyanakkor a Telt közölte, hogy az olasz kormány kérésére és a francia kormány egyetértésével a főmunkálatokat vonatkozó pályázati dokumentumok nyilvánosságra hozatalát hat hónappal eltolja, de azon felszólításnak is eleget tesz, amely a megítélt EU-s pénzügyi támogatások megtartására irányul.

Nem lennénk mostanában alagútépítők az olasz–francia határon, de konzorciumi jogtanácsosok talán még kevésbé!

...és műszakilag pontosabb ábrázolása

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!