1-es, 33-as és 89-es busz: bizonyára ismerősen csengenek ezek a viszonylatok, különösen az idősebbek számára. A BKV egykori hálózata nem szűkölködött a párhuzamos busz-villamos közlekedésben, ezért ezen vonalak legnagyobb része a kilencvenes években megszűnt. Idézzük fel ezeket a régi klasszikus buszjáratokat!

1-es busz

1915-ben indult meg az első buszjárat nyomán, közben rengetegszer módosult az útvonala és a két végpontja, a klasszikus 1-es útvonala 1965 júliusában alakult ki. A zsúfoltság csökkentésére 1981 és 1990 között gyorsjárat is közlekedett a Hősök tere és a Kelenföldi pályaudvar között. Végül takarékossági okoból 1995. szeptember 17-én  megszűnt az alapjárat is.
Egy fiatal Ikarus 280-as az 1-es Mexikói úti végállomásán. A busz fontos kapcsolatot teremtett Észak-Pest és Dél-Buda között. A kocsi BPO-832-es rendszámmal még ma is forgalomban van, általában az Árpád hídon találjuk a 34-es és a 106-os vonalakon
1-es busz az Andrássy út elején, a Hősök terénél<br/>(Forrás: Székács András)
Csúcstalálkozó a November 7. téren (a mai Oktogonnál): két 1-es busz az Andrássy úton, és egy szóló piros 12-es a Nagykörúton<br/>(a szerző gyűjteményéből)
Átkelés a régi szürke színében pompázó Szabadság hídon. Menetrend szerinti autóbusz azóta sem közlekedett itt
A Bartók Béla úton, a Kelenföld kocsiszínnél, nem sokkal a végállomás előtt járunk. Budapest egyik legrégebbi buszjárata végül a Millenniumi Földalatti Vasút 1995-ös felújításakor szűnt meg

89-es busz

A járat 1964 novemberében indult, s 1977 január 1-ig változatlan formában közlekedett, Ekkor három részre darabolták: a Rákóczi úton a 78-as, a józsefvárosi részen a 89-es, a ferencvárosi szakaszon a 89A járt. Utóbbi 1980-ban, míg a 89-es 1994-ben szűnt meg, helyüket a 81-es, illetve a 99-es buszok vették át.

89-es busz a Felszabadulás (ma Ferenciek) terén. A busz útvonala a Naphegy tértől a Blaha Lujza térig a mai 78-as busz vonalával egyezett meg, majd a 99-es vonalán betért Józsefvárosba, végül tett egy „tiszteletkört” a József Attila lakótelepen. Végállomása az Aszódi utcánál volt
Egy első szériás Ikarus 260-as az Erzsébet híd budai lehajtóján
Végállomás a Naphegy téren
A nyolcvanas években a járat lerövidült, már csak a Nagykörút és a Nagyvárad tér között járt. A képen utóbbi végállomáson várakozik a ráncajtós 260-as, amelyekből 2001 óta már egy sincs állományban
33-as busz

A járat 1949. február 14-én indult meg az újlipótvárosi Szent István park és a Soroksári út között a Ferdinánd híd–Izabella utca–Rottenbiller utca–Orczy út–Haller út útvonalon.  Az ötvenes években a járat északi végét meghosszabbították a Dráva utcáig, majd 1983-ban a Lehel térre került a végállomás, végül 1995-ben költségtakarékosság miatt szűnt meg.
Ha már Nagyvárad tér, nem hagyhatjuk ki a 33-as buszt sem, a viszonylat a Soroksári út és a Lehel tér között járt, nagyrészt párhuzamosan a 24-es villamossal<br/>(a fotó a szerző gyűjteményéből származik)
106-os busz

1950 áprilisában indult meg a 6-os járat Óbuda, Miklós utca és a Madách tér között. Később a külső végpontot áthelyezték a Népligethez, majd végül a Nagyvárad tér lett a végállomás. A 6-os alapjárat, valamint a 106-os gyorsjárat végállomása a 3-as metró átadásakor ismét költözni kényszerült, előbb az Erzsébet térre, majd végül a Nyugati térre került át a végállomás. A két viszonylat a mai napig létezik, igaz, az eredetihez képest kissé módosított útvonalon – sőt, a nemrégiben beindult 109-es busz újra közvetlen összeköttetést teremtett a Madách tér és Óbuda között.
A Nagyvárad térről Óbudára járó 106-os busz (ekkor a százas csoport még a gyorsjáratokat jelentette) a végnapjait élő Miklós utcai végállomáson. A panelekkel körbeépített végállomást végül két megállóval kijjebb költöztették...
… a Bogdáni úthoz, a HÉV filatorigáti teherpályaudvara mellé<br/>(forrás: a szerző gyűjteményéből)

55-ös busz

1950 novemberében, az Árpád híd átadásakor indult meg a járat Óbuda, Miklós utca és a Népliget között, a mai Hungária körúton. 1970-ben elindult a gyorsjárat párja, amely előbb a 155-ös, majd piros 55-ös számot kapta. A Bogdáni úti végállomás 1982-es átadásával a két járat meghosszabbodott az új végpontig. Ahogy fokozatosan kiépült az 1-es villamos, először 1990-ben a járat útvonala lerövidült az Erzsébet királyné útjáig, majd 1993 októberében megszűnt. Szerepét az 1-es villamos és a 75A troli vette át.
Szintén itt végállomásozott az 55-ös busz, ami a Hungária körúton járt. A busz előtt vélhetően a gyorsjáratát láthatjuk<br/>(a kép a szerző gyűjteményéből származik)
Az 55-ös egészen a Népligetig közlekedett, a mai 1-es villamos vonalán. A járat a Hungária körúti villamos folyamatos épülésével együtt rövidült le. Végül a tuják 1993-ban érték el a Kerepesi utat, ekkor a busz végleg megszűnt. A képen egy 55-ös busz a 75-ös troli végállomásául is szolgáló népligeti megállóban várakozik
12-es busz

A 12-es busz elődje 1928-ban indult meg, a klasszikus körjárat a hatvanas években alakult ki. A túlzsúfolt Nagykörútról 1987 decemberében szorultak ki a járatok, innentől kezdve a Boráros tér–Petőfi híd–Moszkva tér útvonalon jártak csak a buszok. A kilencvenes években az útvonal lerövidült a BAH csomópont–Boráros tér szakaszra, majd az ezredfordulót követően a Svábhegyi fogaskerekűig hosszabbították meg, immáron 212-es járatszámmal.
A 12-es busz egykor a 6-os és a 61-es villamos által alkotott teljes kört járta végig mindkét irányban. A képen az Üllői úti kereszteződésnél várakozik a Corvin mozi előtt. A villamosokra és a buszokra ekkor még külön viteldíj volt érvényes, ezért is közlekedett sok párhuzamos járat
A folyamatos dugók miatt később a járat kiszorult a Nagykörútról, csak Moszkva tér és a Boráros tér közt járt. Érdekesség, hogy a busz később Győrbe került, ahol GEX-197-es rendszámmal állt forgalomba

84-es busz

A korábban C jelű autóbusz helyett 1966-ban indult meg a 84-es busz, Moszkva tér és az újpesti Szilágyi utca között. A pesti végállomás 1990 decemberében költözött az Árpád hídhoz, ezzel együtt a gyorsjárat is megszűnt a Moszkva tér és az Árpád út között. A járat vesztét végül a hatalmas dugók, valamint az 1994-95-ös brutális járatritkítás jelentette.
A Moszkva tér és az újpesti Szilágyi utca között járt egykor a 84-es busz
Az Észak-Buda és Észak-Pest közötti fontos kapcsolatot jelentő járat pesti végállomása először átkerült az Árpád hídhoz, végül az óbudai dugók által okozott tarthatatlan menetrend miatt a járat megszűnt. A képen látható busz ma BPO-661-es rendszámmal közlekedik
109-es busz

A 9-es alapjárattal párhuzamos 109-es gyorsbusz a Vörösmarty tér és a Liget tér között indult meg 1970. szeptember elsején. Három év múlva pedig a szűk belvárosi utcákat feltáró viszonylat indult 9Y néven az Orczy tér és a Curia utca között a megszüntetett 74-es trolibusz nyomvonalán. A hármas metró első szakaszának átadásakor módosultak a viszonylatok vonalvezetései, valamint az Y-os viszonylatokat átszámozták, így az új 109-es az Orczy tér és a Duna utca között járt egészen 1983-as megszüntetéséig, szerepét az újonnan indított 83-as trolibusz vette át.
A mai 83-as trolibusz elődje volt a belvárosi utcákban kanyargó 109-es járat. A troli 1983-ban váltotta a buszjáratot<br/>(a külön nem jelölt felvételek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület archívumából származnak)