Csíkszereda három peronjának felújításáról van szó, aki járt arra, tudhatja, hogy az állomási infrastruktúra a CFR területén máshol is igencsak kívánnivalókat hagy maga után. A helyzet korántsem rózsás: a helyiek (több évtizedes megszokásból) sokat nem problémáznak a peron hiányán, leszállnak árokba, bozótba, bárhova, ha az úti céljukhoz érkezett a vonat.

Csíkszereda, megyeszékhely korántsem komfortos peronokkal. A képre kattintva galéria nyílik (Kemsei Zoltán felvételei)

Egy megyeszékhelynek azonban mindenképp dukálna az infrastruktúra fejlesztése, a környéken (Al- és Felcsíkban) mindössze Tusnádfürdőn létezik olyan magasságú peron, ahova bokaficam veszélye nélkül biztonságosan leszállhat az utas, és a nadrágot sem kell félteni a kirepedéstől felszálláskor. A távolabbi környéken csupán a közelmúltban felújított sepsiszentgyörgyi állomáson építettek a kényelmes utascserét garantáló, fedett peronokat. (Megjegyzendő, hogy a MÁV hálózatán sem mindig fenékig tejfel az élet, például Kőbánya felső igazán megérdemelne már magasabb peronokat – a szerk.)

Sepsiszentgyörgy felújítása 2014-ben lett kész

A szekelyhon.ro portál szerint a csíkszeredai állomás felújítására meglenne a pénz – ám ebbe a keretbe csupán három peron: az első vágány előtti, valamint a második és a harmadik, továbbá a harmadik és a negyedik vágány közötti épülne meg, több mint kétmillió lejes (száznegyvenmillió forintos) költséggel. Ioan Pintea, a CFR Brassói Területi Igazgatóságának igazgatója szerint azonban még csak a kiviteli terveknél tartanak, azokat előbb jóvá kell hagyatni, és csak ezek után kezdődhet a munka. Erre az évre csupán az első vágány melletti peron megemelésére lesz lehetőség.

Tusnádfürdő, ahol az idegenforgalom miatt épült kényelmes fel- és leszállást nyújtó peron

Egy korábban elkészült megvalósíthatósági tanulmány szerint ötvenmillió lejt (3,5 milliárd forintot) kóstálna az állomás teljes, az épületekre és a vágányokra is kiterjedő felújítása, ekkora összeget a kolozsvári vagy a brassói állomásokra sem költöttek. Az igazgató elégedetlenségét fejezte ki a két éve elvégzett javítások utáni áldatlan állapotok miatt is: az illemhelyek, a belső meszelés, az aluljáró tisztaságát nem lehetett megőrizni, és ebben a város vezetése sem segített.

Madéfalván ugyan vannak peronimitációk, de ezek is túl alacsonyak

Évekkel ezelőtt nyolcmillió eurós beruházással szerették volna az állomást felújítani, ám európai uniós támogatásokra nem pályázhattak, a CFR-nek a saját pénzéből kellene elvégeznie a felújítást. A 2014-ben megkötött kiviteli szerződés számai kimutatták: csupán az épület megerősítése, állagmegóvása drágább lenne az állomásra fordítandó keretnél, így ettől is elálltak. Ráadásul 2016-ban módosították a közbeszerzési törvényt, ez is hátráltatta a munkákat, végül egy céggel a peronok felújítására kötöttek mindössze szerződést.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!