Magnus Aircraft: három eFusion repül, eladásról és tesztelésről nincs információ

Márványi Péter   ·   2018.01.20. 11:15
cim

Összefoglalót küldött szerkesztőségünknek a Magnus Aircraft Zrt., amely 2016-ban mutatta be a Siemens partnerségével fejlesztett elektromos gépét, az eFusiont, tavaly jelentették be a pécsi gyártó- és oktatási központ létesítését. A 2017-es eredményekről és az idei tervekről szóló közleményben a következő olvasható:

„A számos megrendelésre alapozva döntöttek a pécsi gyárépítésről, amely több mint évi kétszáz repülőgép előállítására lesz alkalmas. A Pécs-Pogány központ és összeszerelő üzem alapkövét 2017 augusztusában tették le, az 5 milliárd forintot is meghaladó beruházáshoz 2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad a kormány.

A Magnus Aircraft Zrt. az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány szerint a TÜV Rheinland által tanúsított minőségirányítási rendszert vezette be, emellett megszerezték az S-LSA minősítést az amerikai légügyi hatóságtól.

Az amerikai leányvállalat immár Magnus Aircraft Inc.-ként működik (székhelye 8300 Boone Boulevard, Suite 450, Tysons Corner, VA 22182 USA), illetve bejegyezték a Magnus Aircraft Hebei Tianshan Manufacturing Co.-t, vagyis a Magnus Aircraft és a Hebei Tianshan Group joint venture vállalatát Kínában.

Együttműködési megállapodást kötött a Magnus Aircraft Zrt. és a PTE. A kontraktus értelmében a jövőben felsőfokú képzettséget igénylő duális képzéseket indítana el együtt Magyarország első egyeteme és a pécsi nagyberuházást a közelmúltban bejelentő cég, de olyan területeken is kooperálnak majd, mint az alternatív és hibrid meghajtás, a külső formatervezés vagy a szimulátorszoftver-fejlesztés.

Sikeresen folytatódik a Siemens Zrt.-vel közös projekt, a Magnus eFusion, amelynek eredményeként Immár három teljesen elektromos hajtású gép repül szerte a világban, összesen több, mint 15 ezer perc üzemidővel – ez elsőrangú eredménynek számít!

2018 januárjában végre minden feltétel adottá vált ahhoz, hogy a cég megkezdhesse a gyár építését a Pécs-Pogányi Repülőtér szomszédságában. A keleti irányú kereskedelem megnyitásához szintén az év első negyed évében várható a kínai engedély megadása. Ez év folyamán az európai tanúsítvány, az EASA megszerzése is esedékessé válik.”

A közlemény nyomán szerkesztőségünk néhány további részlet iránt is érdeklődött, a következőkben közöljük e-mailen feltett kérdéseinket és a válaszokat:

– Mit jelent pontosan a „számos megrendelés”? Hány gépet rendeltek eddig, milyen típusú vevőknek? Magánszemélyek, repülőiskolák, stb? A számos megrendelésből mennyi kapcsolatos a PTE-megállapodással?

– Megrendeléseink tekintetében jelentős sikereket könyvelhetünk el, amit jól illusztrál, hogy a kínai üzletkötések önmagukban biztosítják az üzem öt éves kapacitás-lekötését. Megrendelőink alapvetően magánszemélyek és klubok közül kerülnek ki.

– Mi a profilja és a feladata az amerikai, illetve a kínai leányvállalatnak? Van-e ezeknek a cégeknek már gyártókapacitásuk, netán történtek-e sikeres eladások a részükről?

– Az amerikai és kínai leányvállalatok feladata az értékesítés és az összeszerelés, évi gyártókapacitásuk 50, illetve 200 gépre tehető.

– Mit jelent a PTE-megállapodásban rögzített duális képzés? A mérnökképzésen túl vagy azon belül kapnak-e a hallgatók repülőkiképzést is?

– Cégünk elhivatott az iparág korszerűsítése, valamint a jövő generációinak magas színvonalú képzése iránt, hiszen vallja, hogy a fejlődés egyik legjelentősebb sarokpontját naprakész, a legújabb technológiák ismeretével rendelkező szakértők adják. A PTE-vel kötött megállapodásunk fókuszában éppen ezért nem az értékesítés, hanem a fejlesztés és a képzés áll, együttműködésünk keretében mérnökök és speciális munkatársak oktatása valósul meg, valamint idővel lehetőség nyílik pilótaképzés elindítására is.

– Mit jelent az konkrétan, hogy ebben a hónapban „minden feltétel adottá vált” a pécs-pogányi repülőtéren a gyár építéséhez? Milyen feltételek teljesültek korábban és mi teljesült most? Mikor kezdődik a konkrét építkezés? Hogyan változtatja ez a repülőtér struktúráját és működését?

– Pogányi létesítményeink építését még ebben a hónapban megkezdjük. Az első ütemet várhatóan 2018 júniusában fejezzük be, míg a második ütem megvalósítása terveink szerint áprilistól októberig tart. A teljes beruházás értéke 5 milliárd 160 millió forint, amely az összeszerelő üzem, a központi irodaépület, valamint a kompozit üzemegység kivitelezését foglalja magában. Az építkezés nem befolyásolja a reptér struktúráját, annak kihasználtsága várhatóan növekedni fog.

– Hol tart konkrétan az eFusion berepülése, azon túl, illetve azon belül, hogy teljesítettek 250 órát? Hol tartanak az akkumulátorok, illetve a repülések időtartamát tekintve? Része volt-e már a berepülési programnak a műrepülés is? Mik a tesztelés résztvevőinek benyomásai a gépről?

– Az eFusionnal kapcsolatos további információk egyelőre nem publikusak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek