Magyar busz nyert és vesztett a BKV tenderén

iho   ·   2015.07.27. 16:15
00kicsi

A 2014 októberében közzétett pályázat 17+3 szóló és 46+4 csuklós autóbusz rendelkezésre tartásáról szólt, a tenderen a Rába Jármű Kft., a Debrecenből már ismert Intertanker City Konzorcium és a MABI-Bus Kft. indult. Egyik jelentkező sem bízta a véletlenre az indulást, a Rába a T&J Kft. üzemeltetésében Budapesten már közlekedő Volvo 7900-as hibrideket, az Intertanker a szintén ismerős Mercedes Conecto G típust hozta a csuklós kategóriában. A MABI az immár gyors egymásutánban harmadik nevét viselő Modulo M108d-vel egyedül indult a szóló járművek között.

A Rába-Volvo vesztett...<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A MABI nemcsak a Magyarországról kivonult amerikai gyártó, a NABI miatt lehet ismerős. A cég elődje eleinte ARC, majd Széles Gábor beszállása után Ikarus néven gyártott – többek közt Budapestre is – autóbuszokat. Az Omnibusz blog szerint a nagyvállalkozó kiszállása csak jót tett az üzletnek: a fővárosban azóta már hetven kocsijuk közlekedik, és a jelenlegi közbeszerzést is megnyerték, a hírek szerint az opció lehívása után összesen húsz járművel. Mivel a tenbderen az ár komoly súllyal esett a latba, a kormányzati tőkeinjekciókkal életre keltett Rába (Volvo) eleve vesztesként indult hibrid csuklósaival, így az összesen ötven csuklóst az Intertanker szállíthatja.

A magyar autóbuszgyártás hagyományainak megmaradásáért aggódóknak így felemás érzéseik lehetnek. Nemrég a VEKE tette közzé aggodalmait facebook-oldalán a hazai gyártók háttérben maradásáról, a főnixként újra és újra feltámadó hazai buszgyár azonban – mint láthatjuk – győztesként vonul fel újra. A részben Győrött készülő, tehát szintén hazai munkaerőt foglalkoztató Rába-Volvo hibridek a technológia magas ára miatt szorultak a második helyre a Budapesten szintén már többször bizonyított Mercedes mögött.

...a Mercedes nyert

Magyarázatra szorul az első bekezdésben említett „rendelkezésre tartás” kifejezés is. Az érkező buszok nem a BKV tulajdonában lesznek, a bérbeadó a sofőrön kívül mindenről gondoskodik: a járművek fenntartásáról, szervizeléséről, alkatrészellátásáról, sőt, még a takarításról is. A Debrecenből érkezett tíz Alfa Cívis 12 autóbusz is hasonló konstrukciókkal közlekedik Budapesten, a kezdeti problémákat (ajtóvezérlés) leszámítva megbízhatóan.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek