– Az MKFE elfogadhatatlannak tartja, hogy a közúti áru- és személyszállításra kiterjedjen a kiküldetési irányelv hatálya. Ugyanakkor tény az is, hogy az Európai Bizottság – az MKFE és további tíz uniós tagország fuvarozóinak folyamatos tiltakozása ellenére – sem próbál gátat szabni az unió alapelveivel ellentétes adminisztratív és bérfizetési szabályok bevezetésének. Ezek a szabályok ellehetetlenítik a vállalkozások működését, mert olyan mennyiségű adminisztrációs feladat hárul rájuk – többnyire kisvállalkozásokról beszélünk –, amelyek betartása még a nagyvállalatoknál is gondot okoz – nyilatkozta a Világgazdaságnak Somogyi Gábor főtitkára arra a kérdésre válaszolva, hogy egyre terjed az a gyakorlat, amely szerint bizonyos nyugat-európai országokban az ottani minimálbért kell fizetniük a fuvarozó vállalkozóknak arra az időre, amíg a gépjárművezető az adott országban tartózkodik.

Somogyi azt mondja, „nehéz forintosítani a terheket, amelyek ráadásul az újabb és újabb korlátozó országok belépésével tovább nőnek. De például a német és az osztrák adminisztráció miatt már egy kisebb, néhány kamiont üzemeltető cégnél is indokolt lehet új munkaerő felvétele. Erre a költségre rakódnak rá az informatikai, infrastrukturális fejlesztés költségei, valamint a bérek. Becslésünk szerint a fuvardíjakat legalább tizenöt, de bizonyos esetekben akár harminc százalékkal kellene emelni, hogy a pluszköltségek mellett is rentábilisan működjön egy vállalkozás.”

A főtitkár arról is beszélt, „az MKFE évek óta jelzi a nemzetközi és a hazai fórumokon, hogy a kiküldetési irányelv mögé bújtatott szabályok valójában burkolt piacvédelmi intézkedések. Az EU-nál tett diplomáciai lépéseinkkel elmentünk a falig, ezért most kétoldalú megállapodásokkal igyekszünk megoldást keresni. Tagjai vagyunk annak a monitoringbizottságnak, amelynek az a feladata, hogy felkészítse a miniszterelnököt az osztrák kancellárral a kint dolgozó magyarok ügyében folytatandó tárgyalásaira. Új frontot nyitva, az MKFE Budapestre hívta a V4-országok reprezentatív fuvarozói szervezeteit, hogy megvitassuk a kiküldetési irányelvvel (postinggal) kapcsolatos kérdéseket, és közös nyilatkozatban szólítsuk fel az érintett államokat a jelenlegi gyakorlatuk leállítására, teljes moratóriumot kérve a posting alkalmazására a fuvarozás esetében, a készülő uniós közúti csomag (Road Package) elfogadásáig.”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!