csik

 

 

Bár Magyarország több városában van, illetve volt villamosközlekedés, az országban fellelhető „sörvillamosok” mind budapesti eredetűek. Érdekesség még, hogy túlnyomó többségük az „ezres” (BKVT V) típusból kerül ki. Budapesten üzemelő sörvillamos már nincs. Valamiért nem váltak be, így csak múlt időben beszélhetünk róluk. Budapest szinte két ellentétes végén, a Móricz Zsigmond körtéren és Kőbánya-Kispest metróállomásnál üzemelt egy-egy kocsi, de mára már nyomuk sincs – igaz, mindkét csomópont jelentős változáson, átépítésen esik át napjainkban.

 

A Körtéren az 1049-es kocsi állt, mint „Spaten Bierwagen”, látogatói is voltak – egészen a Bartók Béla út és a Körtér felújításának kezdetéig. A villamos egy roncstelepre került, itt várja sorsát.

 

04-1049_sorvillamos-szega

Talán még üzemben a Körtéren, bár zárva levőnek tűnik
(fotó: Szelényi Gábor)

 

05-1049-divi

Évek óta a roncstelepen van, bár nemrég egy réteg festéket kapott, jövője továbbra is bizonytalan
(fotó: Németh Zoltán Gábor)

 

Kőbánya-Kispesten, a (most már) régi autóbuszvégállomás szélén üzemelt a Nosztalgia pizzéria és sörkert, az 1031-es kocsiból kialakítva. Sokáig éktelenítette a teret bezárása után, sorsára hagyva, majd az Üllői út egyik üres telkére szállították. Végül a Magyar Villamosvasút-történeti egyesület (MAVITE) vásárolta meg, apránként felújítják.

 

01-1031-divi
Itt már elárvulva, bezárva ácsorog Kőbánya-Kispesten az 1031-es
(Németh Zoltán Gábor felvétele)

02-1031-eszaki2008
A MAVITE megvásárolta, és „azon melegében” ki is állította a 2008-as vasútmodell-fesztiválon

03-1031_20090801_eszaki
Egy évvel később már nem a csarnokban, hanem az udvaron kapott helyet, frissen fényezve
(Kemsei Zoltán felvételei)


A zugligeti 58-as vonal volt az ezresek egyik „törzshelye”. A vonal megszüntetése után a zugligeti kemping bejáratánál helyezték talapzatra az 1043-as és az 1061-es kocsit, az egyikben a kemping recepciója, a másikban büfé működött.

 

06-1043-kz
Az 1043-as...

07-1061-kz
...és az 1061-es kocsi Zugligeten, a szerző felvételein


Nem meglepő, hogy Szegeden is egy volt budapesti kocsiból alakítottak ki vendéglátóhelyet. A volt 1055-ös pályaszámú villamos a szegedi 7-es viszonylat megindulásának emlékére az 1950-es pályaszámot kapta 2007-ben.

 

08-szeged-nagytamas
Nagy Tamás fényképezte a csillogó-villogó „1950-est” Szegeden

09-szeged-divi
Németh Zoltán Gábor felvételén a vendéglő-jelleg jobban látszik


Villamos nélküli városok is kapnak az alkalmon, hogy kiállítsanak érdekességképp egy-egy, tulajdonképpen oda nem illő járművet. Emlékezhetünk a Várpalotán, a 8-as főút mellett kiállított UV motorkocsira. „Utóda” lehet a kaposvári 6040-es pályaszámú UV pótkocsi, amely áramszedőt is kapott, így várja a vendégeket.

 

10-kaposvar-jf

A 6040-es sörözőnek nem nyitvatartási ideje, hanem menetrendje van

 

11-kaposvar-jf

Üzemelése utolsó éveiben kelenföldi kocsi volt, egy 19-es táblát „hozott is magával” Somogyba
(Joó Ferenc felvételei)