Malév GH: felszámolás?

iho   ·   2017.09.19. 16:20
cim

A repülőgépek földi kiszolgálását végző, állami Malév Ground Handling Zrt. ellen felszámolást kezdeményezett versenytársa, a BudPort Kft. – értesült a Magyar Nemzet. A lépésre hetek óta lehetett számítani, miután a BudPort nemrég stratégiai szövetségre lépett az Airport Security (AS) Zrt. nevű, a repülőgépek takarítását és a csomagok rakodását végző céggel, és átvette a Malév GH-nál fennálló, százmilliós nagyságrendű követelését is. A tranzakció így annak a sakkjátszmának a részeként is értelmezhető, ami a két földi kiszolgálócég között zajlik a ferihegyi piacért, hangzik a lap összefoglalója.

A 2,8 milliárd forintos adósságállománnyal küzdő, több mint 300 embert foglalkoztató Malév GH felett az utóbbi időben gyülekeznek a felhők: a kormány gazdasági kabinetje egy héttel ezelőtt utasította el azt az előterjesztést, amely szerint a társaság működésének újjászervezésére összesen 5,3 milliárd forintot fordított volna az állam. A lap úgy értesült, az elképzelést Tállai András, a nemzetgazdasági tárca adóügyekért felelős államtitkára azért utasította el, mert az Malév GH-nak tetemes adótartozást halmozott fel, míg Lázár János kancelláriaminiszter azért tartotta aggályosnak az elképzelést, mert a pénz folyósítása kapcsán felmerülne a tiltott állami támogatás gyanúja.

A nemzetgazdasági kabinet döntésében szerepet játszhatott az is, hogy tiltott állami támogatás gyanúja miatt feljelentették az Malév GH-t az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatóságánál. A vizsgálat lefolytatásáról várhatóan a héten dönt a brüsszeli testület. Hogy a feljelentést ki tette, egyelőre nem ismert (a Malév GH versenytársai a magyar hátterű BudPort mellett a török Celebi és a brit Menzies), de a Magyar Nemzet reptéri forrásai egyértelműen arról nyilatkoznak, hogy e mögött az ügy mögött is a BudPort állhat.

A kiélezett helyzet könnyen zuhanórepülést hozhat a piacon is: a BudPort felszámolási kezdeményezésének hírére más hitelezők is beállhatnak a sorba. Sőt, alap szerint a cég nagyobb partnerei is felülvizsgálhatják az együttműködést: a Malév GH több mint egymilliárd forinttal tartozik a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak (BA). A BA értesüléseink szerint ráadásul az állami szerepvállalástól tette függővé, hogy meghosszabbítja-e a Malév GH bérleti szerződését. Ennek hiányában pedig a vonatkozó jogszabályok szerint visszavonható a Malév GH működési engedélye. Úgy tudjuk, az állami cég fő partnerének számító Wizz Air is az állami források bevonásához kötötte az együttműködést. A helyzetet tovább nehezíti a szintén megrendelő Air Berlin csődje és az, hogy az eddigi fontos nemzetközi partnerek – például az Air France-KLM vagy az Emirates – egyike sem hosszabbítja meg az idén lejáró szerződéseket, hanem új tendert ír ki a budapesti kiszolgálásra, írja a Magyar Nemzet.

Portálunk még 2012-ben a Malév GH vezetése és dolgozói közti bérvitáról adott hírt, amikor az alkalmazottak a gyorsforgalmi út mellett tartottak demonstrációt. 2013-ban a Sólyom Airways állt elő azzal, hogy megvásárolné a két megmaradt Malév-céget, a GH-t és az Aeroplexet, de ehhez képest maga a légitársaság nem volt képes beindulni.

Tavaly nagy feltűnést keltett a hír, hogy már egyfajta reptéri háborúskodás részeként a Malév GH. feljelentette legfőbb konkurensét, a Celebit kartellgyanú vádjával. Idén pedig a kisebbik versenytárs BudPort kezdett olyan milliárdos fejlesztésbe, amelyről feltételezhető volt, hogy az esetleg kieső Malév GH pozícióinak átvételéhez szükséges. Galgóczy Ferenc BudPort-főnök akkor az Airportálnak azt mondta: „Tisztában vagyunk a Malév GH nehéz helyzetével, ezért felelős üzleti partnerként deklaráltuk szándékunkat a társaság reorganizációjának aktív szerepvállalása kapcsán.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.