Alig néhány hónappal a ráncajtós 280-as bemutatkozása után újabb reptéri busz érkezett a Légiközlekedési Kulturális Központhoz (LKK). Ahogy akkor az írás végén említettük, a 300-as sorozat egyik eredeti, maléves példányát, mégpedig egy Ikarus 350-est szerzett a szervezet. Sajnálatos módon elég nehéz ráakadni eredeti reptéri járművekre (az 55-ös, a 250-es és a 280-as Ikarus is replika), ezért is külön öröm, hogy most sikerült egy echte maléves kocsit beújítani.

Az LKK legújabb szerzeménye, egy eredeti Malév Ikarus 350.02-es. A képre kattinva galéria nyílik! (fotók: Ispán Tamás)

A Malév utazási irodája, a Malév Air Tours két Ikarus 350.02-est vásárolt a rendszerváltás után. Az 1990-ben gyártott járműveket 1991 februárjában vették állományba, AVC-694 és -695 rendszámmal. A buszok voltak a 24. és 25. gyári sorozatszámú 350-esek. A Sütrak-licenc, Tatai légkondival szerelt kocsikba DAF LT210-es motort építettek be, amihez kéziváltó kapcsolódik, a fékezést pedig Voith retarder könnyíti.

A légitársaság egészen 2000-ig használta a járműveket, akkor adták el a két buszt. A 695-öst egy magánszemély szerezte meg, először FIS-501-es rendszámot kapott, manapság LGX-073-ként lehet vele találkozni. A másik kocsit a Karinthy Frigyes Gimnázium vásárolta meg, onnan került most az LKK garázsába.

A busz egyelőre fehérben kezdi meg a szolgálatot, a régi Maléves egyenruhát később kapja vissza

Mivel a busz tulajdonosa egy iskola volt, ezért a kocsi igen megkímélt állapotban van, néhány éve még nemzetközi kirándulásra is vitte a diákokat, Görögországba és Angliába. Valamikor 2011 után kisebb felújítást kapott a jármű, ekkor vesztette el a még maléves időkből származó kék festését a hátsó részén. A busz egyelőre mindenféle átfestés nélkül, szinte azonnal megkezdi a munkát a repülőtér látogatás keretében, mivel nagy szükség van rá. Amint lesz egy kis ideje az LKK-nak (várhatóan jövő nyáron), akkor egy felújítás keretében visszakapja a gyári kék–zöld–fehér csíkozását, és Malév logóját, amiről mi is részletesen be fogunk számolni.

A frissen elkészült kocsi 1990-ben, a felújítása után újra így fog kinézni (fotó: LKK-archív)

A legújabb kocsival összeállt a történelmi sor (IK55-250-350), amely nemcsak az Ikarus, de a Malév történetét és korszakait is szépen bemutatja. Ennek ellenére azért akad még hiányzó kocsi a 200-as és 300-as családból is bőven, reméljük lesz még folytatás.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!