Az általános fogyasztási cikkeket szállító tehervonat rekordidő alatt érkezett Záhony és Eperjeske átrakó állomáson keresztül a Záhony-Port közreműködésével a budapesti Rail Cargo Terminal-BILK vasútlogisztikai központba. Ezzel megkezdődött a rendszeres vasúti konténerfuvarozás a tizenhárommillió lakosú közép-kínai Hszian városa és Budapest között. A Kazahsztánon és Ukrajnán keresztül vezető Selyemúton a tervek szerint ezentúl hetente érkeznek a magyar piacra szánt kínai termékek vasúton. A szerelvények közlekedtetését a Rail Cargo Group (RCG) szervezi, a vasúti operációs feladatokat az Európai Unió területére történő belépéstől kezdve a Rail Cargo Operator látja el.

Mindössze tíz nap alatt Budapestre ért a kínai Hszianból a Rail Cargo Group új konténervonata (fotó: Rail Cargo Hungaria)

A szárazföldi összeköttetés megszervezése rendkívüli feladat. A vonatoknak kétszer kell vasúti nyomtávváltást végrehajtaniuk, az út során eltérő vasúti szabályozásoknak és technológiáknak kell megfelelni. A nehezített feltételek miatt egy évtizeddel ezelőtt még egyáltalán nem létezett menetrend szerinti vasúti összeköttetés Kína és Európa között. A kereskedelmi kapcsolatok gyors bővülése azonban indokolttá tette a Selyemút fokozott igénybevételét elsősorban a gyorsaság szempontja miatt. Bár egy hajó kétszázhúsz konténervonat kapacitásának megfelelő mennyiségű konténert képes elfuvarozni, de az út háromszor annyi ideig tart Európába, mint amennyire a most Budapestre érkezett vonatnak szüksége volt. Emiatt indokolt, hogy jelenleg harmincnégy európai és harmincöt kínai város között már kiépült ilyen rendszeres kapcsolat. A Rail Cargo Terminal-BILK és Hszian között a Rail Cargo Group vonata az első. A próbavonat a kínaikazah határt Alashankou és Dosztik között lépte át, Magyarországra pedig az ukrajnai Bátyún (Batyovo) és Eperjeskén keresztül érkezett.

A Kínából továbbított áruk részben Pireusz kikötőjén, illetve az adriai kikötőkön keresztül, részben szárazföldi vasúti korridorokon keresztül érkeznek Magyarországra. A tengeri kikötőkből átlagosan kétnaponta indulnak vonatok közép-európai úti célok felé.

A Rail Cargo Operator - Hungaria Kft. évente mintegy ezerhatszáz vonat kezelésében vesz részt a különböző magyar export- és importviszonylatokban, összesen mintegy százhúszezer TEU (húsz láb hosszúságú konténer) árumennyiség vasúti operátori feladatait ellátva. Ezzel évente hatvanezer kamion közlekedésétől mentesíti a közutakat, és sok százezer tonnával csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!