A vásárlási szokások és elvárások minél hatékonyabb kiszolgálását szem előtt tartva, régen várt termékkel bővült június 6-ától a MÁV-Start Vonatinfó alkalmazása: az utasok egyelőre csak tesztjelleggel, de online, a mobiltelefonjukon is megválthatják a MÁV-HÉV H5-ös vonalának Budapesten kívüli szakaszára érvényes, egy útra szóló HÉV kiegészítő jegyüket. A Vonatinfó alkalmazásba letöltött jegyet mobiltelefonon tudják bemutatni, amit a fedélzeten kódolvasóval ellátott készülékkel  eszközzel ellenőriznek a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegyellenőrei. Az így vásárolt mobilos HÉV-menetjegyek felhasználási feltételei nagyon hasonlóak a Vonatinfóból vásárolt MÁV-Start e-vonatjegyek feltételeihez: személyhez kötöttek, nem ruházhatók át másra, és legkésőbb az érvényesség kezdete előtt – HÉV esetében a kiválasztott vonat indulása előtt legfeljebb harminc perccel – válthatók vissza az alkalmazáson keresztül. A Vonatinfóból vásárolt HÉV-menetjegy sem a vásárlás során kiválasztott vonatra szól, a rajta feltüntetett érvényességi időn belül bármikor felhasználható a kiválasztott viszonylaton egy alkalommal. Azonban bérletet, valamint HÉV-re érvényes kerékpár- és élőállatjegyet nem lehet vásárolni a Vonatinfó alkalmazással. A jegyvásárláshoz aktív internetkapcsolat szükséges, azonban a korábban vásárolt jegyek térerő nélkül is elérhetők és bemutathatók a vonaton az ellenőrzésnél. A jegyvásárlással egyidejűleg elektronikus számlát kap az utas a regisztrált e-mail címére. Utólagos számlaigényt nem lehet benyújtani, és a kiadott számla sem módosítható.

A bevezetést követően a MÁV-csoport harminc napig várja az utasok észrevételeit a jegyértékesítés új formájval kapcsolatosan a szolgáltatás fejlesztése érdekében. Sikeres próbaidőszakot követően a tervek szerint a MÁV-HÉV valamennyi agglomerációs szakaszára kiterjesztik az e-jegyet, a kivitelezhető igényeket felhasználva. A HÉV-re vonatkozó részletes vonatinformációk, a vonatkövetés és térkép funkciók, valamint a nagyvasút és a HÉV közötti átszállást lehetővé tevő jegyek vásárlása később lesznek elérhetők az alkalmazásban. A cél a közeljövőben, hogy ez a megoldás legyen a HÉV-eken a legfőbb jegyvásárlási forma, lényegesen meggyorsítva a menetjegyhez jutás folyamatát.

Hogy hogyan juthat online jegyhez? Elmagyarázzuk.

A Vonatinfó alkalmazással már rendelkezők számára az alkalmazás automatikusan frissül az új funkcióval. Akiknek még nem fut a telefonján a Vonatinfó, a Google Play Áruházból és az App Store-ból tölthetik azt le. A jegyvásárláshoz regisztráció is szükséges.

A jegyvásárlás során első lépésként be kell állítani az induló és érkező állomást a H5-ös HÉV vonaláról. A Vonatinfóban a HÉV-állomásokat az állomás neve után írt „H” betű jelöli, minden esetben a konkrét állomás nevét kell megadni, tehát „Budapest”-re nem lehet HÉV-jegyet venni.

Tesztjelleggel június 6-ától a H5-ös, szentendrei HÉV fővároson kívüli szakaszán is elérhető az online, mobiltelefonos jegyvásárlás a Vonatinfó applikáción keresztül (fotó: MÁV-HÉV Zrt.)

A Vonatinfó alkalmazásban több utast – például családtagokat – és azok korosztályát, kedvezményeit is lehet rögzíteni, a későbbi vásárlások során ezek az adatok előhívhatók és felhasználhatók, és szükség esetén módosíthatók is. Minden megvásárolt jegyen külön szerepel az azt felhasználó utas neve, és csak az az utas használhatja fel, akinek személyazonosító adatait a vásárlási felületen megadták. A jegyellenőrzéskor ezért minden esetben fel kell tudni mutatni a személyazonosításra alkalmas okmányt is.

Ha az utas rendelkezik a Budapesten belüli szakaszra szükséges BKK-vonaljeggyel vagy bérlettel vagy egyéb, Budapest közigazgatási határán díjmentes utazásra jogosító okmánnyal, azt beállítva a teljes vonalra lekérdezheti a menetrendet, valamint a közigazgatási határon túli szakaszra megválthatja HÉV jegyét. Amennyiben az utas nem rendelkezik a fővároson belüli részre érvényes jeggyel, a kizárólag a külső, Békásmegyer H és Szentendre H közötti szakasz állomásaiból választva tudja megadni utazási viszonylatát. Ebben az esetben a teljes H5-ös HÉV viszonylati menetrendekért az Állomásinformáció illetve a Vonatinformáció menük használhatók.

Fontos, hogy bár a Vonatinfóban ki kell választani egy vonatot, azonban a HÉV-re váltott menetjegy továbbra sem konkrét járatra szól. A vonatválasztás csak az érvényességi idő kezdetét jelöli meg, ezt követően bármely H5-ös HÉV-en lehet utazni az adott viszonylaton, a vásárlást követően egy alkalommal, másnap hajnali három óráig.

Az alkalmazás által nyújtott rugalmasságot a felhasználók az első használatot követően tudják majd tapasztalni, ugyanis az első vásárlás alkalmával végig kell menni az olyan kötelező regisztrációs lépeseken, mint a felhasználói adatok megadása, az elektronikus számlaadat beállítása, esetleg a bankkártyaadatok eltárolása. A bankkártyás fizetés az OTP SimplePay online fizetési rendszerében történik, ahol lehetőség van a kártyaadatok elmentésére is a későbbi vásárlásokhoz. A MÁV-Start a Vonatinfó rendszerből nem ismer meg és nem tárol semmilyen banki adatot, azokat továbbra is csak a fizetési szolgáltató kezeli.

A Vonatinfó alkalmazással vásárolt jegy csak az érvénytartam kezdetét megelőzően, a vásárlási felületen közzétett feltételek szerint, és csak az alkalmazással téríthető vissza. Pénztári visszatérítés nem lehetséges. Különleges esetekben és a vasúttársaság hibájából szükségessé vált visszatérítés esetén a MÁV-Start ügyfélszolgálatához kell fordulni. Online visszatérítés esetén a kezelési költség mértéke – a visszatérítendő menetdíj tíz százaléka – kedvezőbb az üzletszabályzatban előírtnál.

A Vonatinfó alkalmazásban teljes üzemben 2018 júniusa óta lehetséges a vonatjegy vásárlása is a MÁV-Start és a GYSEV belföldi hálózatára. A könnyen, mobileszközön néhány kattintással elérhető elektronikus jegyváltás egyre növekvő népszerűsége, a gyorsaság és a kényelem mellett a kedvezményeknek is köszönhető. Az alkalmazáson keresztül vásárolt e-vonatjegy nem csak megkönnyíti, de meg is gyorsítja a jegyvásárlást, ennek a jegyváltási lehetőségnek a növekedésével csökken a pénztárak terheltsége és a pénztárak előtti sorban állás. Az applikációt Android platformon 238 ezer, iOS platformon huszonhétezer mobilkészülékre töltötték le. A regisztrált felhasználók száma 2019. május végéig körülbelül százhúszezer fő. Az online vásárolt jegyek negyedét a Vonatinfó alkalmazásban veszik meg az utasok. Az online HÉV-jeggyel kapcsolatban ide kattintva találhatók további hasznos információk.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!