A természeti katasztrófák levonulása után, és persze a repülőterek legfontosabb részeinek, pályáinak, gurulóinak, előtereinek megtisztítása után a főszerep a repülőgépeké, amelyek a leggyorsabban hozzák a segítséget. A karibi vidékeken átsöprő hurrikánok következtében amúgy is a légikikötőket lehetett a szigeteken először üzemképessé tenni: a tengeri kikötők többnyire használhatatlanok maradtak a vízben szétszóródott hajóroncsok miatt, amiket ugyancsak nehéz eltávolítani.

Így történt ez Mária minapi kegyetlen látogatása után Puerto Rico szigetén is. Az elmúlt kilencven év legpusztítóbb viharában friss adatok szerint harmincnégyen vesztették életüket, a szigeten hetekre kétséges az áramszolgáltatás, az épületállomány jelentős része megsemmisült. A helyzetet az is jól jellemzi, ki mit hozott a szigetre az első segélyszállítmányok részeként.

A Lufthansa Csoport közleménye szerint a cég egy MD-11-es háromhajtóműves cargo-gépet indított a frankfurti repülőtérről a Puerto Rico nyugati partvidékén található Aguadillába, nyolcvan tonna ivóvízzel, élelmiszerrel, ruházati és egészségügyi cikkel. A régióban működik a Lufthansa egyik műszaki bázisa, azonban Johannes Bussmann, a Lufthansa Technik AG (LLC) igazgatóságának elnöke nyilatkozatában hangsúlyozta: „Nem csupán a Lufthansa Technik négyszáz dolgozójának és családjaiknak nyújtunk támogatást, hanem a környékbeli települések lakóinak is, akik kezdettől fogva együttműködnek velünk, és bíznak bennünk”.

A hurrikán óta a helyiek már kaptak segítséget az LTPR ügyfelei közül a Spirit Airlines és jetBlue légitársaságoktól, amelyek ezen a műszaki bázison szervizeltetik repülőgépeiket. Mindkét cég azonnal szállítási kapacitást bocsátott rendelkezésre a segélyszállítmányoknak, olvasható a Lufthansa szerkesztőségünkhöz eljuttatott anyagában.

A Delta elnöke elmondta, napi három gépet küldenének a szigetre, de egyelőre még mindig korlátozott a repülőterek fogadó képessége. Az első napokban ráadásul utasok százai álltak sorba a légikikötőkben, hogy hazajussanak a kontinensre. A UPS tegnap jelentette be, hogy a szigetre tervezett „normál” járatait újra beindítja, miközben a humanitárius segélyrepüléseket is folytatja, és azzal is segít, hogy a Puerto Ricóba küldött csomagszállítás tarifáit lecsökkentette. Érdekes módja volt a segítségnek, hogy a cég jónéhány teherautó-sofőrt küldött, akik részt tudnak venni a segélyek szállításában.

Az Antonov Airlines a világ egyik legnagyobb teherbírású polgári szállítógépet vetett be, az An-124-es Guadeloupe szigetére vitt generátorokat. Hoznak légitársaságok például villanyszerelőket is, hogy minél gyorsabban helyreállítható legyen a szigeten mindenkinek az áramszolgáltatás. A társaságok átmeneti politikájához hozzá tartozik, hogy a Puerto Ricóra utazóknak limitálják a feladható poggyászát, így a csomagtérben marad hely a segélyszállítmányoknak. A United Newarkból indított különgépet, egy vadonatúj 777-300-ast, tele önkéntesekkel, orvosokkal és nővérekkel, sofőrökkel és ácsokkal, visszafelé az evakuálás részeként hozott haza embereket, ingyen.

A légitársaságokra nehezedő nyomás annál is nagyobb, mert nemcsak a szigeten rekedt turistákat, látogatókat kell elszállítani, hanem azokat is, akik úgy döntöttek, miután szinte mindenük elpusztult, ott akarják hagyni a szigetet, legalább néhány hónapra, vagy örökre, és inkább a főképp Floridában élő rokonokhoz csatlakoznak.

Érdekes momentuma volt a hurrikánok utáni segélyszállítmányoknak, hogy az amerikai légierő, természetesen a „szokásos” szállítmányok mellett, még az Irma után egy C-17-essel a Virgin-szigetek egyik repülőterére egy ideiglenes tornyot is vitt, tartozékokkal együtt: rádiók, szélmérők, légnyomásmérő, stb., az elpusztult irányító rendszer pótlására, merthogy a segélyek eljuttatása is folyamatosabb, ha megbízható a légtér ellenőrzése és a forgalom irányítása.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!