csik

 

 

 

Összesen huszonnégy helyen, így például a Godisa–Komló, Pécs–Pécsvárad, Kisszénás–Kondoros, vagy a Vésztő–Körösnagyharsány vonalon ítélte nem kifizetődőnek a személyszállítást a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium. Ezek a vonalak szünetelnek tavaly december közepe óta. A vasúthálózat újabb erőteljes csökkenése körülbelül hatezer utas életét érinti, a vasúttársaság pedig közel hétmilliárd forintot költött ezekre a vonalakra.

Baranya megyében mindazonáltal változatos a kép. A Godisa–Komló (azaz a 47-es számú) vasútvonal mellett élők nem panaszkodnak – hangzott el az MR-1 délelőtti műsorában –, az autóbusz elég gyakran jár, a téli időszakban viszont eléggé zavaró a kocsifűtés hiánya. Palotabozsok, Csányoszró és Vajszló települések azonban sokkal inkább szenvedik az idők folyamán vissza-visszavágott vasút hiányát, nehézkes az autóbuszközlekedés, a sűrítéshez pedig csak akkor járulna hozzá az érintett Volán-társaság – a Pannon Volán –, ha az utasszám-felméréssel egybekötött próbaüzemet az ottani önkormányzatok fizetnék. Bogádon (község Pécstől hét kilométerre) élő utasok arra panaszkodnak, hogy a körültekintés nélkül megírt menetrend azt eredményezi, hogy a környező településekre járó autóbuszok nagyjából egy időben érintik a helységet, s aki azokat lekési, az több mint egy órás várakozásra kényszerül. Délelőtt tíz óra és délután háromnegyed egy között, illetve este kilenc óra után egyáltalán nincs is autóbuszos szolgáltatás.

Békés megye most bezárt két vasútvonalát, a 127-es számú Körösnagyharsány–Vésztő, valamint a 126-os számú Kisszénás–Kondoros vonalat már sokkal körülményesebben lehet autóbusszal pótolni. Nagyobb kerülőt kell tenni, az utak állapota pedig több helyen igen rossz. Emiatt, valamint azért, mert Vésztőtől alig nyolc kilométerre fekvő településekre csak napi két autóbusz jár, sokan átszoknak az autójukra. Nem megoldott a fővárossal való kapcsolat sem: például Körösnagyharsány irányából nem lehet úgy Budapestre utazni, hogy a hazaút még ugyanaznap teljesíthető legyen. Az autóbuszos és a vasúti hálózat nincsen összehangolva, így az utas, ha nincs eléggé felkészülve, elakad félúton.

Csepi Lajos, KHEM-szakállamtitkár szerint az átalakítás nagyságrendjéhez képest minimális mennyiségű panasz érkezett a közlekedési tárcához. A szakember elismerte: valóban érthető, hogy az utasok személyes életük jelentős nehezedése miatt panaszkodnak, a minisztérium azonban látja a költségvetési korlátokat, s a közösségi közlekedést mindössze a GDP egy százalékából kell fejleszteni, ami nagymértékű takarékoskodást tesz szükségessé, a források ésszerűbb elosztását, a párhuzamosságok felszámolását. A régiókban létrehozott Regionális Közlekedésszervező Irodák kistérségi lakossági fórumokon biztosították a lehetőséget mindenki számára, hogy elmondja a véleményét, javaslatát a közlekedési hálózat kialakításával kapcsolatban. Erre egyébként hamarosan, a 2011-es év menetrendje előkészítésének megindulásakor ismét lehetőség lesz.

Turay Attila, a bakonybánki székhelyű Bánki Donát Műszaki Egyesület elnöke szerint alapvetően rossz a buszmenetrend, Kisbér és Bakonybánk között napi hat járatpár üzemel, a csatlakozások pedig problémásak: a település mind Komáromtól, mind Veszprémtől, mind pedig Győrtől el van zárva. Hiába jelezték észrevételeiket az RKI-nak, szavuk elhalt a bürokrácia útvesztőjében. A szaktárca képviselője szerint nincs akadálya a menetrendi korrekciónak, de minden esetben a nagyobb városok, így Pápa vagy éppen Győr igényeit kell figyelembe venni. Az államtitkár a jövőben is az utasok ésszerű alkalmazkodását kéri, hiszen mint megfogalmazta: „nem lehet mindenkinek Mercedest adni”.