Az elmúlt hetekben egymásnak olykor teljesen ellentmondó hírek bukkantak fel az orosz sajtóban a Saratov Airlines sorsáról: mint ismert, ennek a cégnek az An-148-es típusú gépe zuhant le, teljesen még nem tisztázott körülmények között, nem sokkal a moszkvai Domogyedovo repülőtérről való felszállása után, hatvanöt utassal és hatfőnyi személyzettel a fedélzetén, a katasztrófát senki nem élte túl.

A baleseti kivizsgálás adatai alapján az orosz polgári légügyi hatóság, a Roszaviacija először időlegesen felfüggesztette a légitársaság légi üzemeltetési engedélyét (AOC), és majd a Saratov ideiglenes engedély birtokában újra működésbe léphetett, a jegyeladást is újra indították. Azonban május 17-én megszületett a Roszaviacija végleges döntése – az AOC végleges felfüggesztéséről, a május 31-i teljes leállásról.

A szerencsétlenül járt gép

A helyzetet bonyolította és a zavart növelte, hogy a cég közben úgymond átkeresztelte magát, az új brand Ivolga lett, sőt, megérkezett első új gépe is, egy Embraer E-190-es már ezt a feliratot viselte a törzsén, egyébként az alapszín a Saratov gépein megszokott sárga volt. Azonban arról nem érkezett hír, hogy az Ivolga folyamodott-e új légi üzemeltetési engedélyért, amit egyébként az eltelt rövid idő alatt nehezen is kaphatott volna meg, valószínű tehát, hogy a Saratovval ez az új brand is a „sírba száll”. A közben beérkezett új regionális utasszállító sorsáról nincs hír, mint ahogy azt sem tudni, hogy a cég többi gépének mi lesz a sorsa: a megmaradt 148-asnak és a Jak-42-eseknek, egyébként a társaságnak érvényes rendelése volt még egy Embraerre és egy 737-800-asra.

Szerdán, egy nappal a teljes leállás előtt, krízistanácskozást hívott össze a Roszaviacija, amelyen a hatóság és a közlekedési minisztérium valamint a Saratov vezetői mellett ott voltak azoknak a légitársaságoknak a képviselői is – Aeroflot, S7, Ural, UTair és mások – amelyek az állami szervek felszólítására részt vesznek a „mentőakcióban”, vállalták a maguk járatain a Saratovnál érvényes jegyet váltott utasok szállítását, akik június 13-áig használhatják a jegyüket valamely más cég járatain, utána visszakapják az árat.

A februári roncsmező

Külön probléma volt a szaratovi repülőtér ügye. A hatóságoknál a légitársaság gyaníthatóan azzal érte el az ideiglenes AOC elnyerését, hogy azzal érvelt, ha a Saratov leáll, akkor gyakorlatilag leáll Szaratov repülőtere is, ugyanis a Szovjetunió bukása után is számos esetben, és itt is megmaradt az a korábbi gyakorlat, hogy egy illető légitársaság egyben a bázisrepülőterének üzemeltetője.

A krízistanácskozás azonban azzal ért véget, hogy ez a légiüzemeltetési engedély végleges visszavonásán nem változtat, de a repülőteret  a Saratov Airlines, bizonyos időkorlátozások mellett, de tovább működteti.

Ivolga E-190-es

Az AOC végleges felfüggesztésének egyébként többféle indoka van: a menedzsment nem ellenőrizte a személyzetek tevékenységét és munkájuk minőségét, a légiszemélyzetek beosztása nem felet meg a kötelező pihenőidőkre vonatkozó szabályoknak, a pilóták gyakran nem tartották be az előírt üzemeltetési utasításokat, és a szabályellenes gyakorlaton nem változtattak az ideilenes AOC birtokában március-áprilisban újra indult üzemeltetés során sem.

Ami a baleset kivizsgálását illeti: a sebességadatokkal szolgáló műszerek, a Pitot-csövek fűtése nem volt bekapcsolva, a repülési adatrögzítőről kinyert adatok szerint mindhárom berendezés más és más sebességadatot szolgáltatott, aminek oka az volt, hogy egyiknek sem volt bekapcsolva a jégtelenítése. A pilóták nem olvasták fel a felszállás előtti ellenőrző listát, arra sem reagáltak, hogy a műszerfalon megjelentek a Pitot-csövek rendellenes működésére figyelmeztető jelzések.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!