Ez az eredeti  2–5–2-es helyett a 3–5–3-as székezés a cég szerint nem teszi zsúfoltabbá a turista osztályt

A standard négyosztályos kivitelhez képest nyolcvan utassal többet vihet az új belső elrendezéssel a világ legnagyobb utasszállítója. Az ülésszám megnövelése pedig a légitársaságoknak jelentős többletbevételt, az egy ülésre számított üzemeltetési költségek csökkenését jelenti, ezzel ajánlotta az Airbus a gépek belső terével foglalkozó hamburgi szakkiállításon (Aircraft Interior Expo 2017) az A380-as új elrendezését.

A gyártó a Kiran Rao stratégiai és marketing alelnök által jegyzett közleményben a feltörekvő piacoknak javasolja az új kialakítást, azaz főképp a „vastag”, vagyis nagyon erős forgalmú ázsiai vonalakra. Elsősorban a gép két szintje közti elülső lépcső áttervezését és áthelyezését javasolja a cég, ami a business, a prémium-economy és az economy osztályokon összesen húsz plusz ülést jelent.

Az elegáns főlépcső helyett...

Az áttervezés az eddigi standard széles és egyenes lépcső helyett egy sokkal keskenyebb csigalépcsőt tartalmaz (gyakorlatilag ahhoz hasonlót, mint ami a hátsó részen köti össze a két kabint), és amely alatt elhelyezhető a személyzet egyik pihenője, míg az eddig a felső szinten, a pilótafülke feletti pihenőrészt az alsó szintre helyezik és „összekombinálják” az eddigi alsó hasonló célokat szolgáló térrel. A két pihenő szekció összevonása a prémium-economy osztályon tesz lehetővé három plusz ülést.

A főfedélzeten bevezetnék a más gépeknél az Airbus által hering-elrendezésnek minősített beosztást, vagyis: tizenegy ülés egy sorban, 3–5–3-as osztásban, az európai gyártó szerint azonban ez nem fog kényelmetlenséget okozni, mert a 380-asnak szélesebb a törzse és a kabinja, mint bármely más utasszállítónak. Ez ebben a szekcióban huszonhárom plusz ülést jelent, míg a hátsó, eddigi szélesebb spirális lépcső helyett egy keskenyebb lépcső köti majd össze a két fedélzetet, ez tizennégy plusz utasnak és a lépcső alá épített konyharészben két plusz ételes tolókocsinak nyújt helyet. A felső fedélzet business-osztályán az oldalsó tárolók helyett tíz további ülést építhetnek, a főfedélzet prémium-economy részlege pedig ugyancsak tizenegy ülést kapna egy sorban, és ebből adódna tizenegy plusz utasnak hely.

...a sokkal egyszerűbb úgymond szögletes csigalépcső

A kétszintes óriásgép jelenlegi átlagelrendezése 500 utasra szól, a légitársaságok többnyire ennél kisebb, ritkábban ennél nagyobb utasszámra alakították ki a kabinokat. A fő üzemeltető, az Emirates a maga példányainak többségét 489, illetve 517 üléssel repüli háromosztályos kivitelben, illetve néhány gépét néhány vonalon 615 üléssel, két osztállyal. A dubai óriáscég 380-asainak száma közelít a száz felé (jelenleg kilencvennégy), ez még jónéhány évre garantálja a típus gyártását, miközben új megrendelés már egy jó ideje nem érkezett a 380-asra. A gyártó részéről az elgondolás nyilván az, hogy a jobb helykihasználással gazdaságosabb legyen az egy ülésre eső üzemeltetés, így legyen vonzóbb a hatalmas gép megvásárlása.

A legtöbb utassal feltehetően azok a példányok repülnek, amelyeket a Malaysia zarándokjáratain üzemeltet majd, 720 kizárólag economy-üléssel. Az Air Austral eredetileg két gépet 840 utassal repültetett volna, de a társaság elállt a megrendeléstől. A tavalyi hamburgi szakkiállításon még csak a hátsó lépcső áttervezéséről volt szó, ami az alsó turista-osztályon hozott volna tizennégy plusz ülést.

Ezek az oldalsó tárolók szűnnének meg a több ülés kedvéért a business-osztályon

A most szolgálatban álló óriások azonban általában ötszáz utasnál kevesebbre vannak berendezve, és noha ezügyben kevés a hozzáférhető adat, egyes becslések szerint a gépek csak akkor termelnek nyereséget, ha megtelítik a több ezer dolláros jegyekkel jelentkező utasok a prémium-osztályokat, az economy-ülések a teljes turistatelítettség esetén sem tudnák fedezni a költségeket. Az Airbus új koncepciója tehát azt a felismerést tükrözi, amely szerint a bővítés nem történhet csak a legalacsonyabb árkategóriájú, bár legnépesebb osztályon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!