A világtengerek kereskedelmi hajózása évek óta zavaros és nehéz vizeken fut: túl sok a lekötetlen kapacitás, számtalan hajózási vállalkozás sodródott emiatt már a tönk szélére. 2018 beköszöntével most csak egy valami világos, az általános feszültség, ami az legutóbbi időben mintha tompult volna, ebben az évben újból kiéleződhet. Ennek az oka az ismét növekvő szállítási kapacitás, ami az elkövetkező hónapokban szépen meg is fog mutatkozni a tengereken.

Egy-két óriás a világtengerekről: ez itt a OOCL Hong Kong, hossza 400, szélessége 59 méter, 21 ezer 413 TEU-t szállíthat (képek forrása: DPA)

Január például az Alphaliner-című ágazati beszámoló szerint rekordhónap lesz az újonnan üzembe állított konténerhajók szempontjából. Nem kevesebb, mint hét vadonatúj, extra méretű teherhajót bocsátanak ki a hajógyárak, ezeknek mindegyike legalább 19 ezer, legfeljebb 21 ezer konténer (TEU) befogadására képes, ezzel a kapacitással a legnagyobb hajók közé emelkednek, melyek valaha is a világtengereket szelték.

De az év további részében is jelentős kapacitásbővüléssel lehet számolni, legalábbis a hajóépítő műhelyek megrendelésállománya alapján. Az Ultra Large Container Ship, azaz az ULCS térfoglalása megállíthatatlannak tűnik a 14, és 21 ezer TEU közötti kapacitástartományban, ezáltal világméretekben a kereskedelmi flották összkapacitása a következő fél évben 1,5 millió TEU-val 22,3 millió TEU-ra kúszik fel, mindennek a legnagyobb része az első félévben fog megjelenni a kereskedelmi piacon.

MOL Triumph, ugyanakkora méretekkel, mint a Hong Kong, de néhány konténerrel kevesebbel bír el

De ez még nem elég! Egy másik oldalról is nyomás alá nehezedik a hajózási piac. Néhány hajógyár ugyanis a meglévő hajók kapacitásbővítését tervezi, melyet a szaknyelvben „jumboisation”-nak neveznek. Ezeket a beavatkozásokat korában kisebb hajókon elvégezték már, az újdonság az, hogy most nagyobb hajók egy következnek. A beavatkozás során a hajókat a gyártőműben két részre vágják, és egy középső törzsrészt illesztenek az első és a hátsórész közé. Az Alphaliner szerint több társaság is tervezi a szállítási kapacitás ily módon való bővítését, közöttük az MSC, a CGM, a CMA és az Evergreen.

Az egyensúlytalanságot fokozza, hogy az új hajók üzembelépésével párhuzamosan viszonylag kevés régebbi jármű távozik a piacról. 2018-ban várhatóan csökken a forgalomból kivont szállítókapacitás, 350 ezer TEU megszüntetése várható, egy éve ez a szám 422 ezer volt, két éve pedig 665 ezer. Ennek köszönhetően a nemzetközi konténerszállítási kapacitás 5,6 százalékkal fog ebben az évben nőni, a 2017 évi 3,7 százalék és a 2016-os 1,8 százalékos növekedés után.

A China Shipping Container Lines Globe nevű hajója kisebb, mindössze 19 ezer 100 TEU-t hordozhat

Mindezek egyenes következménye, hogy a tengeri szállításban az árak nyomás alá kerülnek, az egységnyi elszállított áru szállítási ára csökken, ezért a kisebb méretű hajókat üzemeltető vállalkozások bevétele csökken. Az ULCS-k építése tehát egy önmagát gerjesztő folyamat, mert a szállítás gazdaságossága csak egyre nagyobb méretű, egyre több áruegységet befogadó hajók üzembeállításával tartható fenn.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!