Megarendelés cargofronton: a veterán 767-es tovább él

iho   ·   2015.07.27. 08:45
cim3

Amikor a hír először, mint valószínű üzlet kiszivárgott, már nagy feltűnést keltett, pláne, amikor megerősítették: a Federal Express a korábbi 45 gépes megrendelés után további ötven 767-es teherszállítóra szerződött a Boeingtól, és további ötvenre született opciós lekötés. Több okból is érdekes az információ: egyáltalán az maga ritkaság, hogy ilyen sok freighter legyártására kap megbízást egy gyár, miközben a légi áruszállítás sokkal lassabban tért magához a legutóbbi gazdasági válság nyomán, mint az utasszállító szektor.

A másik feltűnő momentum, hogy új gépek legyártásáról van szó, miközben virágzik az átalakítási üzletág a világon, vagyis hogy az utasszállításból kivont gépeket alakítsák át teherszállítóvá, elsősorban a padlózat megerősítésével és széles cargo-ajtó beépítésével a törzs bal elülső, a szárny és a pilótafülke közti szektorába. A FedEx mégis gyári új gépekben gondolkodik. A cég a korábbi rendelések nyomán már most tizenkilenc 767-es és tizennyolc 777-es átvételére számít 2018 és 2023 között. Nem beszélve ugyancsak tizennyolc teherszállítóvá átépítendő 757-esről; ez esetben nem lehet szó új gépekről, mert a gyártás évek óta befejeződött.

A FedEx egyike a legnagyobb üzemeltetőknek: a memphisi központ látképe

Ami azért a túl vérmes reményeket a cargopiac fellendüléséről lehűti, az az, ami a flotta alakulásainak számaiból kivehető: a FedEx tehát valójában nem növeli a gépparkot, hanem frissíti, cseréli. 2023-ra teljesen kikerülnek az állományából a háromhajtóművesek (MD-10-10, MD-10-30 és MD-11), az A310-esek, és erősen csökken a száma, 68-ról 26-ra a másik Airbus-típusnak, az A300-600-nak. Vagyis a gépek száma szinte egyáltalán nem változik, most 333, 2023-ban 334 nagyobb sugárhajtású géppel dolgozik majd a cég, sőt, a szakmai számítások szerint a szállítási kapacitás sem változik, annak ellenére, hogy a legnagyobb 777-esek száma 25-ről 43-ra nő.

Vagyis mindebből az következik, noha sokan a légi teherszállítás virágkorának kezdetét látják a FedEx megrendelésében, valójában az amerikai óriáscég az ágazat stagnálására számít, más kérdés, hogy a szállítási feladatokat modernizált flottával, hatékonyabban üzemeltethető gépekkel szeretné teljesíteni, innen származhat profitja, nem a szállítandó mennyiség növekedéséből.

A cég egyik 767-ese...

Ugyanakkor az is feltűnő, hogy a Malévnál is egykor repült kéthajtóművesből ez az ötvenes csomag az eddigi legnagyobb egyszeri megrendelés, még az olyan nagy amerikai társaságok, mint a Delta, az Ameican és a Continental is „csak” 30-30 példányt vásároltak a típusból egyszerre, más kérdés, hogy a Delta például 1978-ban majd 1997-ben is feladott egy-egy nagy rendelést 20 illetve 31 gépre.

Mindehhez képest a 767-esek gyártósorát sokan már bezárni látták, legalábbis ami a polgári szektort illeti: ez a mostani FedEx üzlet azonban még bőven életben tartja, nem beszélve a 767-es bázisán fejlesztett KC-46-osról. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy ez a típus milyen hosszú életet él meg és mekkora üzleti siker a Boeing számára, hiszen az első példány 1981-ben teljesítette szűzfelszállását és 1982-ben állították a kéthajtóművest először forgalomba. Ehhez képest a típus, illetve csak a polgári változat 2022-ig nyújt eléggé stabil munkát Everettnek az erre kijelölt gyártósoron.

...és egy lassan lecserélésre kerülő típus, az A310-es

Még érdekesebb a kép, ha belegondolunk abba, hogy a Boeing kompozit-építésű, a legmodernebb technológiát képviselő 787-esét elsősorban a 767-esek váltótípusának szánták, ehhez képest a gépből 2014 végén még csaknem nyolcszáz példány volt forgalomban, és ehhez jönnek a még érvényes megrendelések, a 787-esből pedig a jelenlegi állás szerint hasonló mennyiséget, 803 gépet kell átadnia megrendelőknek, igaz, 292 már forgalomba állt a típusból.

A FedEx-üzlet egyben komoly haditett ez az atlanti légicsatában, a két óriás gyártó közti permanens harcban a megrendelőkért, ugyanis a 767-es most már végkép sokkal nagyobb példányszámban tudott új 767-eseket eladni, mint az Airbus a maga hasonló kategóriája, az A330-200F típusát: az arány a FedEx üzlet előtt is már háromszoros volt, az új megrendeléssel pedig négy és félszeres.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek