Ahogy azt korábban megírtuk, Hamburg-Altona pályaudvarát is utolérni látszik minden német pályaudvar sorsa, az áthelyezés. Annak ellenére, hogy például a stuttgarti projekthez képest itt tényleg a mértéktartás jellemző, a tiltakozó hangok itt is erősödnek.

A pályaudvar sokat vitatott, Diebsteich S-Bahn-megálló térségébe történő áthelyezéséről másodfokon kell most döntenie a hamburgi bíróságnak. Ott ugyanis a Prellbock, azaz Ütközőbak nevű, frissen szerveződött mozgalom keresetet nyújtott be egy nagyprojektek elleni tiltakozásokra szakosodott ügyvéd támogatásával. A keresetben vitatják az Eisenbahn Bundesamt, azaz a szövetségi vasútügyi hivatal által kibocsátott építési engedély megfelelőségét, és azt kérték, hogy a projekt előkészítését a bíróság döntéséig függesszék fel.

Ide kerülne az új pályaudvar (forrás: wikipedia)

A panasz alapjául a megkövetelt környezetvédelmi hatástanulmány hiánya mellett a projekt megalapozottságát bizonyító tanulmányok hiányosságai szolgálnak, úgyszintén hiába keresnénk a lehetséges alternatívák mélyreható vizsgálatát, és a minden bizonnyal felmerülő hátrányok elemzését, amelyek tömegesen jelentkeznének a jelenlegi pályaudvar sok tízezernyi napi használója számára.

Az Ütközőbak-szóvivő hangsúlyozza, hogy egy komolyabb, mélyreható vizsgálat után megmutatkozhat, hogy a projekt jelenlegi, engedélyezett formájában a vasutat használók részére több hátránnyal, mint haszonnal jár. Szavai szerint az ehhez hasonló hibás váltóállítások oda vezethetnek, hogy az egyébként fejlesztésre szoruló Hamburg környéki közösségi közlekedés jövője hosszú távon hátrányosan alakul.

A lehetséges megoldások vasút részéről előterjesztett vizsgálata a panaszosok értékelése szerint komolytalan, a környezeti hatásokat csak korlátozottan veszi figyelembe, különösen a meglévő építmények bontásának terén, ezenkívül szerintük nem meggyőzőek az pályaudvar új helyén tervezett zajvédő intézkedések sem.

Ha kicsit mélyebben visszakutatunk az időben, akkor a mai, egymást dominóelven követő események forrását valószínűleg az eredeti altonai pályaudvar bontásában lehetne megtalálni. A régi, klasszikus pályaudvari csarnok ma már nehezen megmagyarázható, műemlékvédelmi és városrehabilitációs elvekkel szembemenő bontása volt a kiindulópont. A helyén keletkezett semleges, szerethetetlen, ma már elavultnak tűnő komplexum azóta is keresi a helyét a hamburgi városszövetben – és amint a példa mutatja, nem találja meg.

Az 1975-ben lebontott régi altonai pályaudvar, légifelvételen (forrás: stadteilgeschichten.de)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!