A Nosztalgia-autóbuszjáratok Facebook-oldal hozta kedd délután a gyászhírt: meghalt Finta László formatervező.

Az 1934-ben született Finta László hiába végezte kitűnő eredménnyel a gépipari technikumot, az ötvenes években kisiparos édesapja miatt nem vették föl egyetemre. A hadköteles kor elérésekor behívót kapott, és a kecskeméti tüzérségnél lőelem-kidolgozó beosztásba került – írja a Wikipedia. Nagyrészt autodidakta módon, szakkönyvekből tanulva ismerkedett meg az autókarosszériák tervezési kérdéseivel.

Első munkahelye Ikarus lett, első terve pedig az Ikarus 60B, amely alapján született a 620-as is. Nagy sikert értek el Oszetzky Károllyal és Michelberger Pállal együtt az Ikarus 303-as típussal.

Az Ikarus 55-ös és 66-osoknál nem érvényesülhettek teljesen az elképzelései, ő nagyobb ablakokat álmodott.

A hatvanas években részt vett az Ikarus 550-es kísérleti autóbusz megtervezésében, illetve a törekvései érvényesülni tudtak az Ikarus 180-as modellen.

Leghíresebb munkája azonban kétségkívül az 1967-ben debütált Ikarus 250-es, a 200-as család első tagja. Finta a legfontosabb innovációnak az általa javasolt, szögletesebb kocsitestet tartotta. Ez nem csak modernebb külsőt, de kényelmesebb utasteret eredményezett.

Az első Ikarus 250 prototípus a fejlesztőkkel 1967. májusában. Balról jobbra: Oszetzky, Somogyi, Bálint, Puglits és a jobb szélen Varga-Papp mérnökök. Jobbról a második Finta László, a formatervező (forrás: retro mobil)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!