Egy év csúszással, de aláírta a Budapesti Közlekedési Központ az 1-es villamos déli szakaszának Etele térig történő meghosszabbításáról szóló szerződést, a munkálatok hamarosan el is kezdődhetnek – írja a Magyar Nemzet. A közbeszerzési adatbázisban található dokumentumok szerint az eljárás során a francia hátterű Colas Alterra és a német Siemens konzorciuma nyújtotta be a legkedvezőbb ajánlatot, 8,6 milliárdért építik meg az új sínpályát.

A szerződés szerint a munkálatok összesen tizenhárom hónapig fognak tartani. Az Etele téri villamos-végállomás a Somogyi úton lesz, és közvetlenül csatlakozik az M4-es metrókijárat megvalósításával kialakított köztérfejlesztéshez. A tervek szerint az új, 1,7 kilométeres pályaszakaszon négy akadálymentes megállót alakítanak ki.

A BKK eredeti tervei szerint a kivitelezés 2017 elején kezdődött volna el, és sikeres hatósági vizsgákat követően 2018. első félévtől használták volna az utasok. Később már nyárra módosították a beruházás kezdetét, viszont a napokban aláírt szerződés szerint  a határidő további egy évvel eltolódik. Így leghamarabb, 2019 nyarán lehet majd villamosra szállni az Etele úton.

2019-től az 1-es villamos továbbhaladhat az Etele úton, hogy aztán falnak menjen

Az északi szakaszt is meg akarták hosszabbítani, de Tarlós István főpolgármester szeptemberben elismerte, hogy a 3-as metró várható többletköltségei miatt erről lemondtak. Helyette biztos zsákutcapozícióba navigálják az 1-es villamost az Etele téren.

Régi hálózattervezési aranyszabály, hogy kötöttpályás vonalat nem szabad olyan helyzetbe hozni, amelyben meghosszabbítása lehetetlenné válik. Budapest szinte bármelyik kötöttpályás vonalát vizsgáljuk, van lehetőség a továbbépítésre. Még akkor is, ha momentán sem szándék, sem pénz nincsen ezek végrehajtására, a legtöbb hálózatfejlesztési terv mégis valamely meglévő vonal meghosszabbításán, kiegészítésen alapul.

Az Etele téri zsákutcával végre kikerekedik az a koncepció, hogy a térségben a négyes metrón kívül semmiféle kötöttpályás eszköz ne rúghasson labdába. A kilencvenes évek második felében még sokan feszegették azt a kérdést, hogy a Bartók Béla úti villamosvonalban több puskapor van, mintsem, hogy annak is az Etele téren kellene végződnie, de a Közlekedési Ügyosztály betegesen irtózott egy, a Bartók Béla út vonalában a Kelenföldi pályaudvart átívelő hídnak még a gondolatától is (annak ellenére, hogy a „túlparton” megvan az út helye, Rimaszombati útnak hívják).

Ha ennek az útnak a meghosszabbítása tabu volt, mellette ott sorakozott rögtön az 1-es villamos évtizedek óta eldöntött nekivezetése a Kelenföldi pályaudvarnak, ékes bizonyítékául annak, hogy a városvezetés nem képes túlnézni az Etele téren, és észrevenni, hogy bizony, a legérdekesebb dolgok a vasútvonal túloldalán történnek. Egy lehetséges alternatívának ugyan elmegy, de hogy húsz év alatt sem sikerült jobbat kitalálni?

Hiába, messze van a Városház utca Kelenföldtől, és a füstköd is rontja a távolbalátás esélyeit!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!