A 21-es főút fejlesztése több ütemben, több szakaszon zajlik. Alig egy hónapja adtak át a forgalomnak két elkészült nógrádi szakaszt: a Szurdokpüspöki és Pásztó közötti, négy és fél kilométeres, valamint a Pásztó és Mátraszőlős, illetve Tar közötti 3,7 kilométer hosszú, kétszer két sávos szakaszokat. A teljes beruházás a Tar és Mátraverebély, valamint a Mátraverebély és Bátonyterenye közötti szakaszok fejlesztésének befejezésével zárul, várhatóan jövő tavasszal.

Hatvan és Lőrinci között több mint hat és fél kilométeren bővítették kétszer két sávosra az utat, mely egyelőre kilencven kilométer per órás sebességgel használható. Megkezdődött azonban bizonyos szakaszok száztízes tempóra kijelölése is, ezeken rövidesen emelt sebességgel közlekedhetnek majd az autósok. A Heves megyei szakaszon megépült új csomópontoknak köszönhetően jóval biztonságosabb lesz a közlekedés a kapcsolódó utak keresztezésénél.

Átadták a forgalomnak a 21-es főút Hatvan és Lőrinci között kétszer kér sávosra bővített szakaszát (fotó: NIF Zrt.)

A beruházás keretében a nagygombosi csomópont területén különszintű csomópontot alakítottak ki, ahol a 24102-es út átvezet a 21-es főút felett. A Lőrincihez tartozó Mátravidéki Erőmű lakótelepe felé vezető 24101-es út csatlakozásánál szintbeni T-csomópont létesült, amelyben valamennyi kanyarodási irány számára lassító, illetve becsatlakozási sávokat alakítottak ki. A Heréd és Lőrinci közötti 2133-as összekötő út keresztezésénél lévő szintbeni csomópont területén új különszintű csomópont épült, aminek köszönhetően az összekötő út a jelenlegi csomóponttól délre, a 21-es főút felett megépült új hídon vezet át.

A kétszer kétsávos út nemcsak gyorsabbá, hanem biztonságosabbá is teszi a közlekedést az alárendelt utakat bekapcsoló csomópontoknak köszönhetően is. Egyes térségek népességmegtartó képessége szoros összefüggésben van többek között az infrastrukturális feltételek meglétével. Északkelet-Magyarország térségeinek demográfiai tendenciái nagymértékben függnek a munka- és jövedelemszerző lehetőségektől, ezért különösen fontos a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének gazdaságélénkítő hatása a 21-es út mentén, illetve az ehhez kapcsolódó utak mentén lévő településeken élők mobilitásának növelése.

A 21-est szakaszosan, több részletben szélesítik ki (forrás: NIF)

A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (FM) megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában valósult meg uniós és hazai forrás felhasználásával, nettó nyolc és fél milliárd forintból. A kivitelezést a Swietelsky Magyarország Kft. és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium végezte el.

A NIF nyilatkozata szerint Heves megyében nem csak a 21-es főút fejlesztése zajlik: idén őszre megépül az M25-ös autóút északi üteme, és már nyáron befejezik a kapcsolódó beruházásokat, vagyis megvalósul a 252-es főút rekonstrukciója és megépül a 2502-es út Andornaktálya elkerülő is. Az M25 tizenöt kilométer hosszú, déli szakaszának építése 2020 nyarára készülhet el, ezzel megvalósul Eger bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba. A főúti szakaszok elkészülte után pedig a mellékutakat fogják fejleszteni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!